Het begon enkele jaren geleden met een studentenonderneming. Daniël en Huibert, Zeeuwen uit Yerseke en Kapelle, bouwden in hun studententijd een onlineplatform om scholieren die zoeken naar een stageplaats en stagebedrijven met elkaar in contact te brengen. ”Trainews” noemden ze de onderneming.

Ondertussen is ditzelfde Trainews een serieus bedrijf dat vorige week De Scheldepost overnam. Daniël: „Het is de vijfde titel die we zelf uitgeven. Daarnaast verzorgen we voor meer dan honderd klanten allerlei uitgaven, van luxe magazines tot kranten.”

Een weekkrant overnemen doe je niet zomaar. Zeker niet als die verliesgevend is. Daniël en Huibert zien er echter genoeg kansen voor. „We richten ons heel specifiek op papieren media. De Scheldepost heeft een lokaal karakter en is een krant waarin de bakker en de slager van Kapelle adverteren. Juist zo’n krant heeft toekomst.”

Overtuiging

Aan ambitie ontbreekt het de jonge Zeeuwen niet. Ze zijn zelfs bezig met een langetermijnvisie richting 2050. Allemaal voor papieren media. Maar papier is toch uit? Het moet toch allemaal online op tablets en smartphones? „Voor landelijke dagbladen geldt dat inderdaad, maar bij lokale kranten ligt dat toch anders. De Scheldepost bestond tot twee weken geleden nog uit zes pagina’s. Hij was echt bijna vergaan. Vorige week brachten we een editie uit die dubbel zo dik was. Het kan dus wel.”

Overtuiging is het kernwoord, aldus Daniël. „Je moet er helemaal in geloven, anders kun je klanten niet overtuigen. Dat zou ik ook tegen jongeren willen zeggen die ondernemer willen worden. Willen is kunnen. Als je iets écht wilt, lukt het ook.”

Zijn leeftijd ervaart de jonge uitgever zowel positief als negatief. „Het gaat soms om serieuze bedragen waar je mee te maken hebt; dan zie je een klant weleens twijfelen. Maar dat gebeurt gelukkig bijna nooit.” Positief is volgens Daniël dat klanten denken: „Hé, die jonge gasten zien die papieren krant blijkbaar wel zitten.”

Jongeren lezen je krant waarschijnlijk niet.

„Daar kun je heel moeilijk over doen, maar ik ben ervan overtuigd dat de 15-jarige van nu dezelfde krant over tien jaar wel leest. Dan moet hij of zij zelf boodschappen doen en is het toch wel handig om te weten wat er bij de super in de aanbieding is.”

Zit daarin de kracht van een lokale krant?

„Absoluut. Een dagblad moet nieuws brengen, maar de online media zijn de krant altijd voor. Wij voelen die druk niet en hebben een heel andere functie. Daarom geloven we ook in een papieren weekkrant.”

Maar bedrijven gaan toch ook massaal online?

„Dat klopt. Het is belangrijk dat bedrijven zich online laten zien. Wij zijn er echter van overtuigd dat een bedrijf zich niet alleen online kan presenteren. Door papier en online goed te combineren, kun je een heel goed marketingresultaat behalen. Al vaak heb ik gezien dat bedrijven een Facebookpagina opzetten waarop ze één bericht per maand plaatsten. En tweets worden alleen gevolgd door medewerkers en collega’s, dat levert echt niets op. Natuurlijk zijn wij ook actief bezig met onlinemedia. We werken met Layar, gekoppelde mobiele websites, apps voor reclamefolder en meer onlinetoepassingen.”

Lees je zelf weleens kranten, naast De Scheldepost natuurlijk?

„Voor mijn werk moet ik bijhouden hoe andere kranten sommige dingen aanpakken. En ik heb een paar weekendabonnementen, al lees ik die kranten alleen als ik er tijd voor heb.”

----

Ondernemerstips

Voor jongeren die net als Daniël en Huibert een eigen onderneming willen beginnen, heeft Daniël een paar goede tips: -

-Willen is kunnen. Wat je echt wilt, zal met de nodige overtuiging ook lukken.

-Probeer op minimaal één punt echt onderscheidend te zijn. Wij zijn dat met de focus op papieren media, terwijl de markt zich nu vooral richt op online.

-Zorg ervoor dat je huisstijl echt goed is. Ga niet zelf prutsen, maar laat je huisstijl door een goed bureau verzorgen.

-Wees realistisch in de dingen die je wilt bereiken.

-Ga gewoon aan de slag; uiteindelijk moet je het gewoon doen.