PvdA-Kamerlid Kuiken stelde voor om trekkers van een kenteken te voorzien en kreeg daarvoor steun in de Kamer. „De invoering van het kenteken voor trekkers is goed nieuws voor de verkeersveiligheid”, stelt ze. Ook wordt het voor de politie makkelijker om op te treden tegen overtredingen, verwacht Kuiken.
Verder wordt met een kenteken voor tractoren een eind gemaakt aan oneerlijke concurrentie in de bouw- en infrasector, aldus de PvdA’ster.
Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet nu met het plan aan de slag. In een eerder overleg zei ze dat het aan de Kamer was om een besluit te nemen over het trekkerkenteken. Zodra dat was gebeurd, kon ze ermee aan de slag.
Ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is blij met het voorstel. Volgens voorzitter Alexander Sakkers zijn sommige tractoren met aanhangers net zo groot en zwaar als vrachtauto’s en moeten ze daarom op dezelfde manier gecontroleerd kunnen worden. „Een kenteken is daarbij absoluut noodzakelijk.”
Landbouworganisatie LTO is daarentegen helemaal niet blij met het besluit van de Kamer. Volgens de organisatie rijden veel trekkers maar af en toe op de weg. Daarom is de invoering van een kenteken een „zware en dure vorm van registratie”. Bovendien helpt een kenteken volgens LTO niet bij het verbeteren van de verkeersveiligheid.