„Het verhaal van mijn kever begint eigenlijk al in 1994. Toen kocht mijn oudste zus een kever uit het jaar 1973, haar eerste auto. We gingen ermee naar keverdagen, en ik was toen al gek op haar autootje. Nadat mijn zus een aantal jaren plezier van haar auto had gehad, nam mijn vader hem in 2001 over en liet hem restaureren. Tijdens het kaal maken kwam de originele kleur, metallic groen, tevoorschijn. We besloten hem weer in originele staat terug te brengen, zoals hij op 6 juni 1973 voor het eerst op de weg kwam.

Op 4 december 2006 haalde ik mijn rijbewijs en nam na een tijdje de kever van mijn vader over. Ondertussen heb ik er al heel wat mee meegemaakt en ik krijg nog steeds leuke reacties, vooral van oudere mensen. Ik werk in de kraamzorg; vaak staat de deur al open omdat de gezinnen waar ik kraam aan het geluid van de auto horen dat ik eraan kom.

Uiteraard heb ik ook wel eens pech. Zo stond ik twee weken geleden aan de kant met een kapotte dynamo. Maar dat is niets vergeleken met de keer dat de auto in brand vloog. Samen met een vriendin en haar man reed ik een paar jaar geleden op 28 december een rondje. Opeens hoorden we twee doffe dreunen. De man van mijn vriendin keek achterom en zei: „Hij staat in de fik!” We zijn er zo snel mogelijk uit geklommen. Gelukkig was de brandweer er binnen vijf minuten.

Er stonden mensen te kijken en we hoorden iemand hardop denken: „Er lag zeker vuurwerk achterin.” Dat was dus iemand die niet weet dat een kever de motor achterin heeft... Nog steeds worden er geintjes gemaakt over „die kever met bilverwarming.” Gelukkig was de schade niet heel groot en konden we hem –voor de tweede keer– laten restaureren. En zo rijd ik alweer bijna zes jaar met veel plezier in mijn kevertje.

Wat me het meest aanspreekt aan de kever? De vorm vind ik heel mooi en het geluid is stoer. Wat vooral leuk is, is dat aan deze kever heel veel herinneringen en verhalen verbonden zijn en dat hij al bijna twintig jaar in de familie is.”

----

Grote historie van kleine auto

Wil je weten wat de kever en Adolf Hitler met elkaar te maken hebben? En welke invloed de komst van de eerste echte volkswagen in Europa op de wereld had? Dan is ”Het kleine wonder” van Andrea Hiott precies een boek voor jou.

”Het kleine wonder” schetst een bijna volledig beeld van de ontwikkelingen in de autowereld voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Van Hitlers drang om voor ieder een betaalbare auto te maken, de oorlog die de kever­fabriek op de rand van de afgrond brengt en –hoe ironisch– een Joodse reclameman in Amerika die de kever uiteindelijk toch aan de man weet te brengen en hem tot een wervelend succes maakt.

Ook lees je talloze interessante weetjes, zoals over de eerste hybride aangedreven auto. Een Prius zeker? Mis. Al in 1902 presenteert de Oostenrijker Ferdinand Porsche zijn Mixt, een auto die zowel een verbrandingsmotor als een elektromotor heeft, alle Toyota’s ten spijt. Deze Porsche, Ferdinand dus, heeft eenzelfde plan als Hitler: een kleine auto bouwen voor de gemiddelde man.

Ze komen met elkaar in contact en dan begint het balletje te rollen. Toch is na de oorlog de Joodse reclameman in de VS nodig om de kever uiteindelijk echt aan de man te brengen. Die doet dat met zo veel succes dat er in 2003, het productiejaar van de allerlaatste echte kever, ruim 21 miljoenen exemplaren verkocht zijn. Waaronder die van Thera.

Het kleine wonder. Hoe de Volkswagen Kever de wereld veroverde, Andrea Hiott; uitg. Thomas Rap, Amsterdam, 2012; ISBN 978 94 004 0005 4; 480 blz.; € 29,90.