Vrijdagmiddag 5 februari. Het is spitsuur. Op Utrecht Centraal banen vele honderden mensen zich met grote weekendtassen een weg door de mensenmassa. Een bonte menigte schuift langs. Verdiept in elkaar, zonder aandacht voor de omgeving, drentelt een stelletje voorbij. Ongegeneerd geven ze elkaar een innige omhelzing. Verderop kijkt een oude vrouw peinzend naar een van de vertrekstaten.
Extra druk is het rond de AH to go. Reizigers en vooral studenten haasten zich om een warme hap of wat vers sap te bemachtigen. In het tumult van deze probeert een aantal studenten zijn OV-chipkaart te activeren. Naast de ingang van de stationwinkel priemen twee daarvoor bedoelde palen uit de vloer. Er staat een korte rij, zo'n vijf à zes mensen.
„Sorry, maar ik moet gelijk weg. Mijn trein vertrekt zo", zegt Pieter (22) terwijl hij aanstalten maakt om weg te lopen. De student chemische technologie aan de Hogeschool Utrecht (HU) wil wel kwijt dat hij over het algemeen tevreden is over de OV-chipkaart. „Een goed systeem, alleen kreeg ik hem veel te laat. Ook moet het allemaal wel werken, vind ik."
Daar blijkt het nog wel eens aan te schorten. Loes (21) staat al voor de zoveelste keer haar pas te activeren. „Ik doe maar weer een poging", verzucht de studente fysiotherapie aan de HU. Ook Erik (21) probeert het al voor de vijfde keer. „Het apparaat geeft telkens aan dat de producten goed geladen zijn. Bij controle in de trein blijkt echter dat het toch fout zit."
De student bouwkunde aan de HU kan best uit de voeten met de OV-chipkaart, maar vindt wel dat er te weinig in- en uitcheckpalen staan. „Het hoopt soms helemaal op rond zo'n punt."
Een jongeman in leren jas en met kettingen behangen sjort even later zichtbaar geïrriteerd aan het oplaadautomaat. Jorus (19), student van het Grafisch Lyceum in Utrecht, lucht zijn hart over de chipkaart. „Dat ding is echt zó slecht. Ik vind dat ze de invoering van de chipkaart zo snel mogelijk moeten terugdraaien. Je moet figuurlijk door allerlei hoepels heenspringen wil je zo'n ding geactiveerd krijgen." Hij denkt daarom dat hij nog lang zijn oude ov-kaart zal gebruiken als vervoersbewijs.
Jorus is sowieso ontevreden over de OV-chipkaart. „Ze weten waar je instapt en waar je uitstapt. Ze kunnen je helemaal volgen. Dat tast mijn privacy aan. Dat vind ik echt niet kunnen."
Lotte (20, mbo in Eindhoven) vindt dat ze haar kaart laat activeert. „Wat is precies moest doen, was mij gewoon niet duidelijk. Ik heb nog gebeld naar een infoloket maar de telefonist sprak heel slecht Nederlands en legde ook nog eens niet goed uit."
Een conducteur die langsloopt, onderstreept de onduidelijkheden rond het vervoersbewijs. „Veel studenten raken gefrustreerd. Ze beschikken niet over de informatie die ze eigenlijk zouden moeten hebben." De conducteur blijkt zijn naam niet te willen zeggen. Later komt uit waarom. Een collega: „Als conducteurs mogen we officieel niets zeggen. Je moet de persvoorlichting van de NS maar bellen."
iPad als lokaas voor student
De oude OV-studentenkaart kon afgelopen 1 januari in de prullenbak. Tenminste dat was de bedoeling. Vanaf dat tijdstip had de ov-chipkaart voor studenten moeten werken.
Technische problemen bij de vervoerders gooiden roet in het eten. Studenten konden hun kaart niet opladen en activeren. Ook de vervolgens gestelde streefdatum 1 februari werd niet gehaald. Minister Plasterk (Onderwijs) zei onlangs dat hij pas toestemming geeft voor een nieuwe datum als het systeem lange tijd stabiel is.
Van de in totaal 650.000 studenten hebben inmiddels bijna 500.000 studenten hun kaart geactiveerd. Maandag zijn er prijzen uitgeloofd om ook de overige studenten over de streep te trekken. Onder andere het nieuwste apparaat van Apple, de iPad, wordt gebruikt als lokaas. Rob Sebes zag het aantal ophaalacties gisteren alweer toenemen. „Dat geeft hoop."
www.studentenov-chipkaart.nl
Reactie op problemen chipkaart
Een reactie op de geopperde problemen door studenten van Rob Sebes, woordvoerder voor de studenten-OV-chipkaart.
Sebes herkent de genoemde technische problemen. „De technische mankementen van januari zijn opgelost, maar op de piekmomenten raakt de software nog overbelast, waardoor het activeren mis kan gaan."
Privacy is volgens Sebes geen punt van zorg voor de reiziger. „Maatschappijen zien geen namen. Alleen aantallen reizigers in een bus of trein. Zo kunnen we makkelijk de piekmomenten vinden om eventueel extra materieel in te zetten."
Het beperkte aantal in- en uitcheckpoorten is een gevolg van de fasering van de invoering van de OV-chipkaart. „Studenten hoeven in de trein voorlopig nog helemaal niet in- en uit te checken. De conducteur controleert het gewoon. Het aantal apparaten op stations groeit komend jaar mee met het aantal gebruikers", aldus Sebes.
De onduidelijkheid rond het vervoersbewijs is volgens hem vooral van tijdelijke aard. „Alles went."
tekst Michiel Kerpel, beeld RD, Henk Visscher
Heb jij positieve of negatieve ervaringen met de OV-chipkaart? Deel ze hier met ons. Stuur een reactie in.