„Lol hebben, daar gaat het om. Jongeren gaan even samen de stad in. Scheuren met hun brommobiel of prutsen aan hun brommer. Ze doen van alles, als ze maar niet naar school hoevenâ€, merkt J. de Jong, locatiedirecteur van het Van LodensteinÂcollege in Hoevelaken.
Spijbelen is een hardnekkig probleem.
„Zeker. Je moet er constant bovenop zitten. Op onze locatie, met enkel vmbo-leerlingen, is het probleem nog groter.
Deze jongelui vinden school vaker niet zo nodig. Toch moet het spijbelpercentage eigenlijk gewoon naar 0.â€
Hoe staat het ervoor?
„In 2007 spijbelde 27 procent van de leerlingen wel eens. Het percentage lag in 2003 stukken hoger. Uit onderzoek van de GGD bleek toen dat 46 procent wel eens spijbelde. Onze eigen gegevens gaven destijds zo’n 30 procent aan. We schrokken flink. Ook vanwege het verschil tussen de cijfers. Gelukkig hebben de maatregelen tegen spijbelen geholpen.â€
Welke maatregelen?
„De absentenlijsten worden strikter ingevuld. We houden nu alles stipt bij op de computer. Is iemand er de hele dag maar één uurtje niet? Dan snappen wij het wel. Gespijbeld dus. Diegene is dan wel de pineut: gespijbelde tijd dubbel inhalen.
Daarnaast houden we eens per maand ook grootscheepse controles. Conciërges gaan dan alle lokalen langs. De aanwezigheid van iedere leerling wordt gecheckt. Zo betrappen we er ook nog wel eens een. Toch is dit nog niet helemaal waterdicht.â€
Wat dan?
„Jongelui zijn meester in het verzinnen van smoesjes. Maar ik doel vooral op notoire spijbelaars. Zij spijbelen hele dagen. Soms zijn ze, zelfs met medeweten van de ouders, een week zogenaamd ziek.â€
In hoeverre leidt zulk spijbelgedrag tot schoolverlating zonder diploma?
„De laatstgenoemde categorie spijbelaars gaat vaker zonder diploma van school. Dat is dan alleen niet direct een gevolg van het spijbelen. De oorzaak zit hem in het schoolgaan. Zij zijn het leren gewoon helemaal zat.â€
Saaie docent
Naam Machiel Koops (15).
Klas 3 vmbo, gl/tl economie op het Van Lodensteincollege in Hoevelaken.
Hoe vaak „Vorige week heb ik nog gespijbeld. Vorige jaren deed ik het nooit, maar dit jaar spijbel ik vaker. Ik haal toch wel goede cijfers.â€
Wanneer „Soms heb ik het eerste uur les en het tweede en derde uur vrij. Voor dat ene uurtje ga ik dan echt niet naar school. Samen met vrienden pik ik ook wel eens een extra tussenuurtje mee.â€
Waarom „Af en toe ligt het aan de saaie docent. Maar soms hebben we ook gewoon zin om naar de supermarkt te gaan. â€
Straf „Je weet dat je twee uur moet nakomen. Ze pakken je ook bijna altijd. Je weegt dan de voors en tegens af.â€
tekst Michiel Kerpel/ beeld RD, Henk Visscher