De Nuna7 achter in de aula van het Ichthus trekt veel bekijks. Maarten en Teunis beantwoorden ondertussen vragen van geïnteresseerde leerlingen. Hoe hard kan-ie? De topsnelheid is 185 kilometer per uur, in de praktijk werd er 110, hooguit 130 gereden, gewoon op de openbare weg. En hoeveel heeft het allemaal gekost? Zo’n 2 miljoen euro. „Over een paar jaar rijden er niet overal Nuna7’s, maar de ontwikkelde technieken kunnen wel worden toegepast.”

Ze studeren beiden aan de Technische Universiteit Delft. Maarten (22) doet lucht- en ruimtevaarttechniek, Teunis (21) werktuigbouwkunde. Met veertien andere studenten vormden ze het Nuon Solar Team, dat in oktober zegevierde in de belangrijkste wedstrijd voor zonnewagens ter wereld, na 3000 kilometer dwars door Australië. Ook de gewonnen beker hebben ze meegenomen naar Veenendaal.

„Leuk dat we Maarten en Teunis naar onze school hebben kunnen halen”, zegt natuurkundeleraar Arissen trots. „Tijdens de race hebben we hen gevolgd. Elke ochtend was het spannend: op welke plaats staan ze nu? De race was voor mij een mooie aanleiding om in de lessen wat te vertellen over zonnepanelen en aerodynamica. Het is voor leerlingen soms moeilijk voor te stellen wat je met een studie aan de TU Delft kunt. Zo’n race maakt dat zichtbaar.”

Zo zien Maarten en Teunis het ook. „We zijn hier vooral om leerlingen die een richting moeten kiezen warm te maken voor een technische studie.” Daarmee kun je alle kanten op, is de boodschap. Maarten: „Rechten of economie studeren is altijd nog mogelijk. Techniek studeren niet, omdat je daarvoor een goede basis van wiskunde en natuurkunde nodig hebt die je tijdens je middelbareschooltijd opbouwt.”

Maarten wil als hij zijn studie in Delft heeft afgerond verder in de financiële wereld. „Goed analyseren kun je na een technische studie zeker, en daar zijn werkgevers gek op.”

Akkoord, moeilijk is de studie soms ook, erkent Maarten. „Maar je leert veel.” Toekomstperspectief is er absoluut. „Er is een tekort aan technisch geschoolde mensen. Ook in tijden van economische recessie vind je een baan.”

En opnieuw vertellen Maarten en Teunis aan geïnteresseerde leerlingen over hun zege. Hoe ze vorig jaar op de laatste dag van de race met gemak wonnen van de nummer twee, een team uit Tokio. „Wij hadden genoeg energie over om de eindstreep te halen. De Japanners verloren nog een paar uur extra. Ze kwamen stil te staan en moesten opnieuw opladen.”

----

„Heel slim, die zonnecellen”

Jan Peter Quaak (14) bekijkt de Nuna7 met interesse. „Leuk dat we de zonnewagen in het echt kunnen zien. En gaaf dat je met een team in anderhalf jaar zoiets kunt bereiken.” Wat wil Jan Peter gaan studeren? „Wel iets met techniek, denk ik.”

„Natuurkunde lijkt een saaie studie, maar je kunt er wel wat mee”, zegt Rutger van Leerdam (15). Hij weet nog niet welk profiel hij straks gaat kiezen. „Natuur en techniek of natuur en gezondheid, ik houd het allebei nog open.” De Nuna7 spreekt tot de verbeelding. „Zo kun je de theorie van de natuurkunde in praktijk brengen. Met de zonnepanelen ben je ook nog eens goed bezig voor het milieu. Duurzame energie is belangrijk, anders gaat het niet goed met de wereld.”

Voor natuurkunde zal Tim van Grootheest (13) waarschijnlijk niet kiezen. „Daar ben ik minder goed in.” De presentatie van Maarten en Teunis vond hij wel „erg interessant.” „Heel slim waren de zonnecellen onder de kap die ze extra konden opladen als de auto stilstond.