Tussen de enorme pilaren van de Pieterskerk in Leiden rijzen hoge tribunes op. Daarop zitten zo’n 980 koorleden, vooral jongeren, maar ook grijze hoofden. Het gezelschap komt uit alle delen van het land om samen te zingen en te musiceren.

Boven het hoofd van de dirigent hangt een enorme gouden kroonluchter met meer dan vijftig kaarsvormige lampjes. Sommige lampjes zijn scheefgezakt in de fittingen. Aan de voorste stenen pilaren hangen grote bloemstukken. De gedroogde, paarse bloeiers hebben dezelfde kleur als de kleding van de musici en koor­leden.

De dirigent haalt tijdens de uitvoering alles uit de kast. Met minuscule beweginkjes benadrukt hij details en met brede armzwaaien krijgt hij bij sommige werken een maximaal volume uit de kelen van de koorleden. Soms legt hij zijn vinger op de lippen om de honderden zangers zachtjes te laten opstaan.

Een jongen op een van de tribunes voelt zich als een vis in de waterval van klanken. Tijdens het zingen deint hij mee op de maten van de muziek. Een kalende oudere verschuilt zich daarentegen achter zijn zangboek. Zou hij zojuist een verkeerde noot gezongen hebben?

Tekst en muziek gaan vaak hand in hand. Lage en zware klanken bassen door de kerk om de zondige duisternis op aarde uit te beelden. Vrolijke toonladders klinken als de koorleden zingen over engelen die neer­dalen om het grote nieuws van de geboorte van Jezus aan de herders te vertellen.

Juichende lofprijzingen schallen uit honderden kelen. De laatste tonen van het ”Hallelujah” sterven langzaam weg in de gewelven van de kerk. „Geweldig”, fluistert een vrouw.

-

Laura Bobeldijk (15) uit Soest.

Veel moeten studeren? „Het instuderen van de Messiah moest je thuis doen. Ik zette wel eens een cd op om mijn partij mee te kunnen zingen. Verder besteedden we er op school sinds september één uur per week aan.”

Hoe zag deze Scratchdag er voor jou uit? „We moesten vroeg op school zijn, om vervolgens met de bus naar Leiden af te reizen. Om 10.00 uur begonnen we hier in de kerk met repeteren. In de etenspauze voerden we met zo’n 500 man op het marktplein een flashmob uit. Leuk om te doen, hoewel het rond die tijd niet heel druk was.”

Wat heb je met muziek? „Ik speel piano en dwarsfluit en verder luister ik graag naar klassieke muziek.”

Wat zoal? „Van alles, van barok tot romantisch. De Messiah is wel een van mijn favorieten, het is een van de mooiste muziekstukken ooit geschreven.”

Wat ging er door je heen tijdens het zingen? „Je hoort vooral je eigen partij, en niet het geheel. Dat klinkt minder mooi. Eerlijk gezegd vind ik het specialer als ik zelf in het Concertgebouw zit te luisteren.”

----

De Messiah van Händel: Zeventig keer ”Hallelujah”

De Messiah vertelt het Evangelie in een notendop. De tekst van het werk bevat een groot aantal verzen uit het Oude en het Nieuwe Testament. De componist Georg Friedrich Händel (1685-1757) zette ze op muziek. In het eerste deel beluister je profetieën uit het Oude Testament over de (duisternis voor de) komst van de Messias en de geboorte van de Heere Jezus.

Het tweede deel van de Messiah gaat over Christus’ dood, opstanding en hemelvaart, en in het derde en laatste deel komen Zijn wederkomst en heerschappij aan bod.

Het ”Halleluja” is ongetwijfeld het bekendste koorstuk uit het oratorium. Bijna zeventig keer klinkt het: ”Prijs God”. Het verhaal gaat dat tijdens het schrijven van dit gedeelte de hemel voor Händel leek open te gaan.


-

Mark van den Brink (16) uit Ederveen.

Scratch Muziekdagen? „Het is een jaarlijks terugkerend evenement. Ongeschoolde mensen studeren een muziekstuk in en voeren dat uit zonder dat ze ooit eerder met elkaar gezongen of gespeeld hebben. Het gaat vaak om liefhebbers, en niet om professionele musici.”

Hoe raakte jij hier verzeild? „Ik ben samen met klasgenoten van 4 vwo van het Van Lodenstein College uit Amersfoort. Allemaal kozen we muziek in ons profiel. Meedoen met de Scratchdagen is een verplicht onderdeel van het vak.”

Hoe bevalt het? „Super. De sfeer is heel goed en gezellig. Daarnaast is het hard werken en veel oefenen. Stukken die fout gaan, moeten opnieuw van de dirigent.”

Speciaal om de Messiah uit te voeren? „Ja, mooi om zo’n oud werk te zingen. De tekst komt letterlijk uit de Bijbel. Händel zette hem op zo’n manier op muziek dat het Bijbelgedeelte voor je gaat leven, dat het spreekt.”

Elke noot goed gezongen? „Haha... Nee, zeker niet. Als er iemand naast je verkeerd zingt, ga je al mee. Er zitten heel moeilijke stukken in de Messiah. Bijvoorbeeld het ”Amen”. Op één lettergreep moet je dan een hele serie nootjes zingen. Soms weet je dan echt niet goed waar je gebleven bent.”