Als titel gaven de havo-5-leerlingen hun pws ”Whtsnxt” mee. Dat komt van ”what’s next”, doelend op wat er volgt in het komende lesuur.

De Zeeuwen kozen het vak informatica om hun profielwerkstuk over te maken. Aan de slag met computertaal dus. Zoals: „function show_page($p_xView, $p_aViewData = NULL, $p”. Oogt ingewikkeld voor een leek. Bram: „Deze zin regelt het design van het roosterweergavesysteem.” Richard: „Behalve een website maakten we ook een app, voor allebei heb je weer een andere programmeertaal. Het bevat allemaal haakjes, vreemde tekens en puntjes. Er hoeft maar één puntje verkeerd te staan en het programma draait niet.”

Waarom een pws voor informatica?

Richard: „We zijn allebei geïnteresseerd in computers en hebben allebei een eigen bedrijfje voor het maken van websites. Zelf wilde ik al een tijdje applicaties voor smartphones maken. Dit was een mooie kans om een app te ontwikkelen.”

Bram: „Ik wilde graag een systeem maken dat nuttig zou zijn.”

Jullie zijn computernerds?

Richard: „Een beetje wel ja. Als we het samen over computers hebben, staan anderen weleens vreemd te kijken. Zo van: „Waar hebben die het nu weer over?” We maken ook andere grapjes.”

Bram: „De humor op computergebied snappen anderen meestal niet.”

Hoe kwamen jullie erbij een roosterweergavesysteem te ontwikkelen?

Bram: „De roosters van de school stonden al wel op een website, maar aanmelden kostte enorm veel tijd. Ook was het systeem niet goed beveiligd. Privacy was op dat moment hot topic op school. De hele wereld kon eigenlijk het lesrooster van iemand zien.”

Richard: „Samen met Bram had ik al eerder voor de fun een simpele app met de lesroosters gemaakt voor leerlingen. Maar die wilden we voor ons profielwerkstuk gaan verbeteren.”

Wat is er nu zo goed aan de nieuwe app?

Richard: „Ten opzichte van de website van de school laadt het rooster veel sneller. Verder is de privacy beter gegarandeerd, het rooster is goed afgeschermd. Met onze nieuwe app kunnen leraren nog wel instellen dat ze meerdere roosters kunnen zien.”

Bram: „Roosterwijzigingen worden ook razendsnel gepubliceerd. Bij lesuitval krijg je, als je de app hebt geïnstalleerd, gewoon een melding. Dat gebeurd met een berichtje via pushnotificatie. Je moet dan wel verbonden zijn met internet.”

Waarom is privacy zo belangrijk?

Bram: „Bijvoorbeeld vanwege potentiële loverboys. Als iemand zomaar bij het rooster kan, weet hij precies wanneer hij een meisje kan opwachten bij het hek van de school.”

Hoe gingen jullie te werk met de pws?

Bram: „In het begin hebben we de taken verdeeld: Richard het design en de app en ik de webapplicatie. Daarna zijn we gewoon begonnen. We leerden programmeertalen en langzamerhand groeide het systeem tot wat we nu hebben.”

Maak een pws over iets wat je leuk vind, dan begin je vanzelf op tijd.

Bram: „Die tip komt uit onze presentatie over onze pws. Het klopt echt. Al in de zomervakantie zat ik op het minimum van tachtig uur.”

Richard: „Als ik iets met boekhouding zou doen, vind ik dat een minuut een uur duurt. Zo saai!”

Hoe kijk je terug op het project?

Richard: „Mooi om te zien dat de pws echt wat nuttigs oplevert voor andere leerlingen. Nadeel: als er een probleem is, komt zowat de helft van de school naar je toe.”

Bram: „Het was leerzaam en leuk om vanaf nul een compleet systeem te bouwen dat ook bruikbaar is.”

Richard: „We hebben er wel veel tijd in gestopt. Met het inleveren in december zaten we samen al op 253 uur. Maar daarna zijn we er nog mee verder gegaan omdat de school ons systeem officieel wil gaan gebruiken.”

Bram: „Inmiddels zitten we zeker wel op de 350 uur. Nu het echt in gebruik wordt genomen, hebben we resultaat van vele uren hard werken.”

Dus jullie roosterweergave­systeem gaat live?

Richard: „Ja. Na de zomervakantie moet het officieel gaan gebeuren. We krijgen er nu ook voor betaald.”

Bram: „De eerste app stond helemaal los van de school. Nu ze ons product gaan gebruiken wordt het ook het officiële roosterweergavesysteem. We hebben contact gehad met de systeembeheer en afgelopen woensdag is een pilot gestart.”

Richard: „In ieder geval zo’n tien leerlingen gaan ons systeem testen. We willen de app en de website nog verder verbeteren.”

Bram: „We willen het systeem ook als product in de markt zetten. Daarvoor gaan we ook andere scholen te benaderen.”

En ondertussen examen gedaan.

Bram: „Ja dat deden we even tussendoor.”

Richard: „We hadden van tevoren afgesproken dat het wel makkelijk zou zijn als een van beiden zou zakken. Wel handig als het systeem na de zomer live gaat.”

Bram: „Dat laat ik Richard doen. Haha..”

Richard: „Ik denk dat het wel goed gaat komen.”

Bram: „Mijn examens zijn prima gegaan, ik verwacht wel dat ik slaag.”

--

Mooie werkstukken gezocht!

Ben of ken jij iemand die een interessant, bijzonder of erg goed profielwerkstuk heeft gemaakt? Meld het de Puntuitredactie via info@puntuit.nl. Vergeet in je mailtje niet je naam, adres en telefoonnummer te vermelden. Stuur als het mogelijk is een kopie van het profielwerkstuk mee.


-

Met app leerlingen „op maat bedienen”

Ad Verwijs, hoofd ict & planning van het Calvijn College in Goes: „De school wil op een snelle en veilige manier de lesroosters communiceren met leerlingen. Op dit moment doen we dat via de website. Dat is voor de meeste leerlingen te omslachtig en bovendien kan de website niet op elk apparaat gestart worden. We zijn op zoek geweest naar bestaande apps, maar voor zover die beschikbaar warn, voldeden ze niet aan onze wensen.

Bram en Richard hebben een concept voor een app ontwikkeld waarmee we elke leerling en docent op maat kunnen bedienen. In de komende maanden wordt een proef uitgezet met enkele klassen. Als die proef lukt willen we voor het nieuwe cursusjaar de app voor alle locaties in gebruik nemen.”