Dat hun iets te wachten stond vermoedden ze al. Ze hadden geruchten opgevangen dat de best presterende leerlingen een prijs zouden krijgen en wisten dat ze daar kans op maakten: alle vier scoorden ze ruim boven de 8.
Toen ze tijdens de diploma-uitreiking met een aantal anderen op het podium geroepen werden, waren ze dan ook niet heel verrast. Ze kregen een boek van dominee Van Ruitenburg overhandigd en werden geprezen om hun inzet.
Maar toen begon het pas. Pieternel: „De anderen mochten weer gaan zitten, wij vieren moesten blijven staan. We hadden geen idee wat er ging gebeuren, totdat we een mapje uitgereikt kregen met daarin een certificaat en het Socrates International Honour Societylidmaatschap.”
Marije: „Het was echt een verrassing, want dit was de eerste keer dat het lidmaatschap op de Fruytier werd uitgereikt. Ik ben niet zo van de aandacht, maar het was leuk om waardering te krijgen voor wat we die zes jaar hebben gedaan.”
Wat het lidmaatschap precies inhoudt? Geerten: „Dit stond op het certificaat: Socrates is een multidisciplinair netwerk waarin getalenteerde leerlingen en studenten uit heel Nederland met elkaar in contact komen en werken aan het neerzetten van topprestaties.” Pieternel: „Het is een soort vereniging voor de best presterende middelbare scholieren en studenten. Ik heb geen idee hoe het in de praktijk werkt en of ik het ga gebruiken. Het is behoorlijk prestatiegericht, maar ik zou er vooral graag iets mee willen betekenen voor de mensen om me heen.”
Het lidmaatschap is de hen niet aan komen waaien. Ze hebben hard moeten werken voor hun cijfers. Geerten: „Ik heb er niet voor hoeven knokken zoals sommige mensen moeten doen. Maar ik ben wel plichtsgetrouw: ik maak mijn huiswerk en probeer goed op te letten in de les. Gelukkig hield ik daarnaast nog genoeg vrije tijd over.” Pieternel: „Mijn tweelingzus en ik zijn niet van de zesjescultuur. Als we iets doen, willen we het goed doen.”
Ze willen zich beslist niet op hun prestatie laten voorstaan. Geerten: „Ik ben meer dan alleen mijn goede cijfers: ik ben gewoon Geerten.” Pieternel en Marije voelen zich wat ongemakkelijk onder de loftuitingen: „Je weet dat er ook andere leerlingen zijn die heel hard geleerd hebben maar geen 8 hebben gescoord. Waarom wij wel en zij niet?”
Omdat ze van een uitdaging houden, gaan de leerlingen er in september weer vol tegenaan. Geerten gaat in Rotterdam zowel economie als rechten studeren. Marije en Pieternel gaan beiden naar Utrecht. De eerste om onderwijskunde en taalwetenschappen te gaan studeren, de laatste kiest voor Engels en taalwetenschappen. Maarten gaat life sciences studeren aan Wageningen Universiteit, een pittig oriëntatiejaar waarmee hij kan doorstromen naar een specialistische biologische studie.
Geerten: „Het is jammer om de Fruytier te verlaten, maar ik zie er ook heel erg naar uit om met mijn studie te beginnen.”