Op het sociale netwerk Twitter plaatste een aantal meiden verschillende foto’s en kleinerende reacties over een klasgenote. Puntuit bewaarde de beelden en legde ze voor aan een deskundige.

Pesten op school. Het doet pijn. Gelukkig wacht er thuis een veilige omgeving. Of toch niet? Sinds het begin van het computertijdperk kan pesten daar gewoon doorgaan. Online dan. Volgens pestdeskundige Bob van der Meer grijpt pesten via e-mail, MSN, Twitter en Facebook nog dieper in voor het slachtoffer.

U bent pestdeskundige, kunt u goed pesten?

„Hahaha... Nu ja, ik weet wél perfect hoe ik het zou moeten aanpakken. Ik ken alle pesttactieken op mijn duimpje. Maar doordat ik ook zie wat de negatieve gevolgen ervan zijn, doe ik het niet.”

Wat zijn die gevolgen dan?

„Dat zijn er heel veel. Gepeste jongeren hebben meer kans op depressies. Ze krijgen op latere leeftijd vaak relationele problemen. Vaak hebben ze last van eetstoornissen. Of kennen ze de drang om zichzelf te beschadigen. Soms leidt het zelfs tot het overwegen of pogen om een eind aan het leven te maken. Het is verschrikkelijk wat een gepest persoon meemaakt.”

Wat valt u op aan dit staaltje pesten via Twitter?

„Hier wordt een meisje kapotgemaakt. De daders plaatsen ongevraagd foto’s van haar –wat zelfs een strafbaar feit is– en maken er vervelende grappen over. Volgens de daders ziet ze er niet uit. Ze voldoet niet aan de aan de kledingseisen van de nieuwste mode. Ik kan me daar kwaad om maken. Dit raakt me diep.”

Waarom? U bent toch wel wat gewend?

„Klopt. Maar ik herken de situatie. Vanwege mijn achtergrond. Waarschijnlijk heeft het slachtoffer ouders die geen cent te makken hebben. Ik kom zelf uit een gezin met elf kinderen. Ook wij hadden niet veel geld. Dat zie je terug in de kleding. Je kunt dan niet meedoen met de mode!”

Wat gaat er dus mis?

„Het gaat jongeren om uiterlijkheden. Altijd bij de groep willen horen, dát is het probleem. Als iemand zich anders kleedt of anders doet, hoort hij of zij er al snel niet meer bij. Die persoon wordt buitengesloten. Het slachtoffer kan zelfs de zondebok van de groep worden. Frustraties en agressie worden dan afgereageerd op deze persoon.

Jongeren moeten naar het innerlijk kijken. Het gaat niet om de groep maar om het individu. Iedere klasgenoot is een persoon met gevoelens.”

Richt digitaal pesten meer schade aan dan gewoon pesten?

„Gewoon pesten vindt altijd plaats in een kleine groep. Het blijft bijvoorbeeld beperkt tot het schoolplein.

Pesten via internet ziet de hele wereld. Iedereen kan het lezen. Je kunt je online verder veel moeilijker verdedigen. Doorgaans blijft het ook nog eens voor altijd zichtbaar.

Digitaal pesten reikt dus vele malen verder. De pesterijen achtervolgen het slachtoffer tot op zijn eigen kamer. Het grijpt veel dieper in.”

Wat kun je als jongere aan pesten doen?

„Ga niet mee met de grote groep. Vraag je af waar je mee bezig bent. Let meer op het innerlijk van de ander. Iedereen is waardevol!

Voel je ook meer verantwoordelijk voor elkaar. Jongeren kunnen hun benen uit het lijf lopen voor kinderen in Afrika. Maar let dan ook op elkaar! Vergeet je klasgenoot niet.”

En als klas?

„Als schoolklas moet je aan het begin van het jaar regels over pesten opstellen. Het doel daarvan is dat iedereen zich in de klas veilig voelt. Jongelui kunnen elkaar dan ook aanspreken op de eigen regels. Scholen zouden sowieso beter beleid moeten maken. Pesten moet structureel aangepakt worden.

Als ik voorlichting geef op christelijke scholen wijs ik ook altijd op de Bijbel. Een van de centrale boodschappen uit het Oude en het Nieuwe Testament is namelijk de zorg voor de zwakken – voor degenen die anders zijn. Als je dat als christen beseft, kun je die ‘aparte’ klasgenoot niet pesten.”