Toch is dit wel belangrijk nieuws, want het gaat om een eerste conclusie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), die zijn rapport over de eerst bevindingen over de oorzaak van de vliegramp met vlucht MH17 in Oekraïne vanmorgen bekendmaakte. Tot nu toe had iedereen wel een vermoeden, maar zeker was het niet. Ook nu trouwens nog niet, want de OVV denkt nog wel een jaar nodig te hebben om de oorzaak met zekerheid vast te stellen.

Zo staat er in het rapport niet vermeld of de doorboringen zijn veroorzaakt of kunnen zijn veroorzaakt door een raket. Wel staat er dat er aan de voorste rompsectie en de cockpit schade te zien is die te verwachten is wanneer een groot aantal voorwerpen met ‘hoge energie’ het vliegtuig van buitenaf doorboort.

Om preciezer vast te stellen wat de crash heeft veroorzaakt, moet verder onderzoek worden gedaan. Er wordt algemeen vermoed dat het vliegtuig door een Buk-raketsysteem van Russische makelij is neergeschoten, maar de raad laat zich er niet over uit. Buk-raketten ontploffen nabij hun doel.

Er zijn in elk geval geen aanwijzingen gevonden dat de ramp met vlucht MH17 is veroorzaakt door een technisch mankement of door handelingen van de bemanning.

Het vliegtuig vloog op de afgesproken route en de afgesproken hoogte, de bemanning was in goede gezondheid en het vliegtuig vertoonde geen technische storingen, zo is te lezen in het tussentijdse rapport.

Ten tijde van de crash waren er nog drie andere verkeersvliegtuigen in de buurt. Twee vlogen net als MH17 in oostelijke richting, een derde in westelijke richting. Op het moment van de crash was het dichtstbijzijnde vliegtuig op 30 kilometer van het toestel van Malaysia Airlines.

Alle 298 inzittenden van deze vlucht van Malaysia Airlines kwamen om het leven toen het vliegtuig werd neergeschoten op 17 juli. Onder hen waren 196 Nederlanders.