ZomerOndernemer. Zo heet het nieuwste project van de provincie Flevoland. Ongeveer veertig jongeren starten in juli en augustus een eigen onderneming. Startkapitaal en begeleiding krijgen ze vanuit de provincie.
Een van de veertig deelnemers is Kelly Beckers (22). Samen met Elin Blauw (19) heeft ze het evenementenbureau Kelin –een samentrekking van beide voornamen– Events opgericht. Kelly: „We verhuren ons bij bedrijven als gastvrouw bij evenementen, zorgen voor promotie van producten en beleggen teambuilingsuitjes.†Tarief? „We zijn niet goedkoop, anders hoef je ons ook niet serieus te nemen.â€
Een paar maanden geleden hebben Kelly en Elin zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Hun bedrijf is nu officieel geregistreerd. In de weken daarna volgden de dames workshops van de Rabobank, de Belastingdienst en coaches.
De mbo-studentes, hoorden „via via†van ZomerOndernemen. „Na de eerste gesprekken hebben we meteen een motivatie ingeleverd en een ondernemersplan.â€
Al snel komt de eerste opdracht binnen: de kersverse ondernemers mogen als gastvrouw op een vastgoedbeurs optreden. Na het debuut gaat het snel. Enkele dagen later helpen de dames een promotieteam van een binnenkort te lanceren tijdschrift. Kelly legt het geheim uit van hun succesvolle start. „We hebben een paar keer een netwerkbijeenkomst van de provincie Flevoland bezocht. In een paar uurtjes tijd leer je veel mensen kennen. En contacten zijn vaak niet te beroerd om hun netwerk met je te delen.â€
Kelly en Elin bezoeken regelmatig bedrijven om hun diensten aan te bieden. Dat gaat niet altijd even gemakkelijk. „We merken soms bij binnenkomst dat ondernemers ons zien als studentes die even komen kijken. Maar als we vertellen wat we in huis hebben, verandert die afwachtende houding snel.â€
Het is de bedoeling dat Kelin Events twee maanden actief is. Maar de dames hebben grootse plannen. „Volgend jaar moeten we een halfjaar stage lopen. Die zes maanden willen we in ons bedrijfje steken.†Of het lukt om een eigen bedrijf in crisistijd te runnen? Kelly: „We moeten wel reëel blijven, we hebben weinig ervaringen. Aan de andere kant, je kunt beter een keer flink op je neus gaan, dan niks doen.â€
Ook Silvino Seymor (19) en Kelvin Oord (18) hebben een eigen bedrijfje opgericht, Seg our Way. „De Segway is een soort elektronische stepâ€, legt Kelvin uit. „Wij hebben twee tweedehands exemplaren gekocht. Daar maken we rijdende reclameborden van. De reclame komt dus naar je toe in plaats van dat jij naar de reclame moet.â€
Beide heren stuitten tijdens een middagje surfen op internet min of meer bij toeval op het concept ZomerOndernemen. Een eigen onderneming zagen ze wel zitten. Het idee om wat met Segways te doen, is van Kelvin. Hij wist dat er in Amsterdam heuse Segwaytourritten plaatsvinden. Wat in Amsterdam kan, moet in Almere ook mogelijk zijn, dachten Silvino en Kelvin.
Kelvin gelooft in de kansen van Seg our Way. „Het is iets heel nieuws. Mensen kennen het fenomeen niet of amper. Dat is in ons voordeel. Ook voor bedrijven is het interessant. Zie het als reclame in een nieuw jasje. De tijd van mensen een flyer in de hand drukken is voorbij.â€
De Almeerders hebben nog geen tarieven opgesteld voor het adverteren op de Segway. Om de simpele reden dat ze nog niet klaar zijn met het ontwerpen van de advertentieborden. „Sowieso zijn wij goedkoper dan andere bedrijven die advertenties verkopen. Dat kan ook, omdat wij verder geen personeelskosten hebben.â€
Over eventuele winst of verlies voor Seg our Way hoeven Silvino en Kelvin niet in te zitten. De provincie Flevoland dekt de kosten van de zomermaanden.
Of de studenten na de zomer een vervolg geven aan hun zakelijke avontuur, weten ze niet. Kelvin: „Eerst maar afwachten hoe het in juli en augustus gaat. Daarna zien we wel verder.â€
tekst Jan Mark ten Hove, beeld ANP