Kopen via internet is simpel, soms bedrieglijk simpel. Op fora staan dan ook legio kat-in-de-zakverhalen over oplichters die geen of een afwijkend product leverden. Een coole surfplank van Marktplaats blijkt een toetsenbord te zijn waarmee je op internet kunt 'surfen'. En de te koop aangeboden pannenset is niet meer dan een stapeltje dakpannen. De afzetters gaan er ondertussen met het geld vandoor.
Martijn zocht eind vorig jaar een nieuw mobieltje. Via ebay.nl kwam hij in contact met iemand die zich Christian Colb noemde. Christian had dertig luxe mobieltjes in de aanbieding. Van BlackBerry's tot iPhones. Normale prijs: totaal 5000 euro.
Het pakket met luxe gadgets leek Martijn wel wat. „Ik zag er wel handel in. Die smartphones kun je makkelijk doorverkopen. Ik houd wel van wat handelen. Zo ga ik wel eens met bloembollen langs de deur."
Martijn stevende af op een koopje. Voor 673 euro zou hij klaar zijn. Maar het liep anders. Om veilig te betalen wilde Martijn een rekening aanmaken bij PayPal, een onlinebetaalsysteem. Dat duurde de sluwe Colb te lang en hij drong er bij Martijn op aan het geld direct over te maken. „Ik was zo stom om op zijn aandringen rechtstreeks te betalen. Vervolgens hield hij mij eerst een week lang aan het lijntje. Dat was verdacht. Hij mailde telkens dat het geld nog niet was overgemaakt."
Vanaf het moment dat het geld volgens Colb binnen was, hoorde Martijn niets meer van hem. En het pakket kwam maar niet. Alle mailtjes en telefoontjes die volgden ten spijt; de komst van de felbegeerde gadgets bleef uit. Colb was niet meer te bereiken en zijn accountgegevens had hij zorgvuldig verwijderd. „Ik baalde er flink van. Wat een oplichter! Voor dit geld moet ik meer dan een jaar sparen met mijn bijbaantjes. Ik kon me er wel snel overheen zetten."
Gelukkig voor Martijn kreeg hij door mee te doen aan een actie van PayPal toch nog 450 euro terug. Eind januari konden bezoekers van de site van PayPal stemmen op verhalen van gedupeerde internetters. „Dankzij mijn grote familie, kennissen en het werk van mijn ouders stemden veel mensen op mij. Via Hyves en MSN vertelde ik ook van de actie."
Martijn heeft geleerd om nooit te betalen zonder PayPal. Ook vindt hij duidelijk contact belangrijk. „Bij mij ging het contact erg stroef. Colb mailde alles in het Duits."
Een paar weken geleden werd Martijns vertrouwen weer op de proef gesteld. Hij deed een bestelling via Marktplaats. „Dat vond ik dit keer best spannend. Gelukkig ging het goed."
tekst Michiel Kerpel beeld RD, Alex van Pijkeren