Nee, Marten mag de naam van het schip waarop hij voer niet noemen. De veiligheidsmaatregelen zijn ook in de maritieme sector streng. Momenteel is Marten aan wal. Hij is bezig met een overstap naar de offshore, de olie- en gaswinning, omdat hij daar meer technische uitdaging heeft. Maar het reilen en zeilen op een cruiseschip blijft hij interessant vinden.

Het ongeluk van vrijdagavond is daarom een veelbesproken item voor Marten. „Ik woon met drie andere jongens die ook op een cruiseschip hebben gevaren op Terschelling”, vertelt Marten. „We weten waar we over praten.” Maar het blijft een bizar ongeluk, vindt hij. „Als ik zie hoe vreselijk het schip toegetakeld is en hoe groot het gat in de romp is, dan verbaas ik me erover dat er maar zo weinig doden zijn gevallen.”

Marten rondde in 2010 zijn opleiding tot officier af aan het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling. Daarna begon hij met varen: om en om vier weken op zee en vier weken thuis als hij binnen Europa moest werken. „Buiten Europa moet ik zes weken op en zes weken af”, zegt Marten. „De helft van het jaar lever je alles in voor je werk, en de andere helft ben je volledig thuis. Dat heeft z’n voordelen.”

Op het cruiseschip was Marten vierde stuurman en machinist. Hij moest wachtlopen op de brug en in de machinekamer. Het navigeren van het schip en het nalopen van de alarmsystemen vielen onder zijn takenpakket. „Ik moest steeds vier uur werken en dan was ik acht uur vrij. Die vrije uren kwam ik wel door. Op het schip werkte zo’n 1000 man personeel, dus het was altijd gezellig.”

De weken dat Marten op zee is, mist hij zijn familie „natuurlijk wel een beetje.” Maar hij is ook nuchter: „Ik heb hiervoor gekozen. En ik denk dat het vervelender is voor mijn familie thuis dan voor mij. Het is echt niet eenzaam op het schip met al die mensen om je heen. En ik word er prima verzorgd. Als officier eet ik drie keer per dag in een vijfsterrenrestaurant.”

De nadelen van het varen werden de afgelopen week zichtbaar in de ramp met de Concordia. Maar de jonge zeeman blijft er nuchter onder. „Hoe je moet handelen in noodsituaties wordt al vanaf het begin van de studie aangeleerd.”

Hoe zou Marten reageren op een situatie als bij de Costa Concordia? „Tijdens mijn vaarperiode heb ik één keer een aanvaring en, als gevolg daarvan, brand gehad. Pas op zo’n moment weet je echt hoe je reageert. Ik bleef heel rustig en deed automatisch de handelingen die ik tijdens mijn training geleerd had.”

Omdat cruiseschippen vaak veel passagiers vervoeren, worden er ook veel voorzorgsmaatregelingen genomen met het oog op terreur. „Op ons schip voeren veel Amerikaanse passagiers mee, daarom werden die maatregelen soms aangescherpt. Op de dag dat Bin Laden vermoord was, ging het schip letterlijk op slot: niemand mocht erop of eraf”, vertelt Marten. „De kapitein van het schip heeft toen persoonlijk een zorgvuldig opgestelde brief met de mededeling voorgelezen.”

Marten leerde tijdens zijn opleiding goed omgaan met stressvolle situaties. Om te oefenen voor brand op het schip moest hij echt brandende gebouwen in. „Je krijgt in principe een even goede training als een brandweerman.”

Hoe komt het dan dat het fout ging op de Costa Concordia? „Dat is me ook een raadsel”, zegt Marten. „De voorzorgsmaatregelen zijn zo compleet en zo omvangrijk. Er moeten wel grove fouten gemaakt zijn.”

----

Costa Concordia

Het cruiseschip Costa Concordia kantelde vrijdagavond net voor de kust van Toscane, Italië. Het schip raakte een rots waardoor een gat van 70 meter ontstond. Het vaartuig zoog zich vol met water en kapseisde uiteindelijk.

De zeereus was 290 meter lang en had 4229 mensen aan boord. Onder hen waren zeker 34 Nederlanders.

Het dodental als gevolg van de ramp was vanmorgen opgelopen tot elf. Nog meer dan twintig mensen worden vermist. Onder hen bevinden zich voor zover bekend geen Nederlanders.

Ongevallen met grote passagiersschepen komen zelden voor. Het bekendste ongeval is dat van de Titanic in 1912. Toen kwamen ruim 1400 opvarenden om het leven. Volgens opvarenden van de Costa Concordia was dit ongeval „net een scène uit de film ”Titanic”.”