Vanuit Den Haag doet Marco van Blijderveen via Twitter verslag van de presentatie van het jongeren en media onderzoek. Hij is lid van de dagbladcommissie van stichting krant in de klas namens Erdee Media Groep. De presentatie startte donderdagmiddag rond 13.30 uur. Zijn tweets worden hier continu geupdate.

Marco: Fifi Schwarz: de krant heeft geen toekomst zonder jongeren.Jongeren, nieuwsmedia en betrokkenheid...

Marco: Jongeren krijgen te vaak een etiket opgeplakt. Je kunt jongeren niet als 1 groep zien.

Marco: Stelling: jongeren vinden nieuws saai. Antw.: is belangrijk voor je ontwikkeling. Muziek en humor zijn belangrijk.

Marco: Stelling 2: jongeren willen geen kranten meer. Antw.: betaalde kranten worden minder gelezen dan gratis kranten. Ze lezen wel.

Marco: Stelling 3: jongeren hebben een eigen nieuwsritueel. Antw.: niet op bepaalde momenten, maar 'grazen' de hele dag. Ze zijn merktrouw.

Marco: Stelling 4: kranten die jongeren willen bereiken moeten investeren in mobiel. Mobiel wordt een nieuwe 'tsunami'. Jongeren zijn nog niet zover

Marco: Meer krantlezen als de inhoud interessanter is of het formaat handiger is.

Marco: Stelling 5: meer interactie met jongeren. Ze willen zelf nieuws maken. Die belangstelling valt tegen. Onderzoek over 5 jaar herhalen.

Marco: Stelling 6: krantlezen moet je leren. Antw.: jongeren die opgroeien in 'leesmilieu' lezen later vaker een krant. Je kunt het leren.

Marco: Ouders en leraren hebben belangrijke rol bij het stimuleren van krantlezen.

Marco: Krant in de les gebruiken werkt het meest stimulerend.

Marco: Stelling 7: krantlezen zorgt voor een grotere maatsch. betrokkenheid. Antw.: geen overtuigend verband. Wel als leraar krant in les verwerkt

Marco: Problemen oplossen: prettig formaat en zichzelf laten erkennen en herkennen.

Marco: Aanbevelingen: gewoonte krantlezen aanwennen, scheer niet alle jongeren over 1 kam, meer interactie en snelheid.

Marco: Bestaat de krant over 20 jaar nog? Niet met zekerheid te zeggen. Wel zal dan het instituut krant nog bestaan.

Marco: Geef wat meer aandacht aan de maaltijd en minder aan het bestek.

Marco: Twitpic, minister Plasterk neemt het 1e exemplaar rapport in ontvangst.

Marco: Plasterk: het gaat al langere tijd bergafwaarts met jongeren. Al sinds de oude Grieken. ;-)

Marco: Plasterk: dit onderzoek toont aan dat het nog wel meevalt.

Marco: Plasterk: nieuws is meer dan de krant alleen. Door welke ogen kijk je naar het nieuws? De feiten komen snel, maar uitleg is onmisbaar.

Marco: Welk product past bij de doelgroep? Niet doelgroep zoeken bij een product. Een losse jongerenpagina schiet niet op. Betrek ze bij de krant.

Marco: Twitpic, Plasterk aan het woord: dankzij iTunes en iPhone is de bereidheid om te betalen toegenomen.

Marco: Minister Plasterk had zelf vroeger geen krant in de klas, maar leest nu elke ochtend wel alle kranten.

Marco: Twitpic, jongeren zelf aan het woord via video. Ze halen de hele dag door nieuws via allerlei kanalen.

Marco: Ontlezing valt wel mee. Men leest anders.

Marco: Het hele rapport staat straks op www.krantindeklas.nl.

Marco: Op school bezig zijn met kranten is leuk en je leert het verschil tussen meningen en feiten. Het helpt ook je eigen mening te vormen.

Marco: Moeten we ouders stimuleren om jongeren in aanraking te brengen met kranten?

Marco: Jongeren shoppen van krant naar krant. Vanwege formaat en minder op inhoud. Geef als ouders je jongere een ABO cadeau. Dan gaan ze wel lezen.

Marco: Stelling: Jongeren willen geen eigen pagina. Tip: pas je hele krant aan zodat het voor jongeren uitdagend wordt.

Marco: Laat jongeren hun mening geven in het gewone nieuws. Jouw naam in de krant is geweldig. Dat laat je aan je omgeving zien.

Marco: Forumdiscussie: elke krant moet jongeren proberen aan te spreken. NRC NeXT heeft een duidelijk afgebakende doelgroep.

Marco: Nederlands Dagblad: onze nieuwssite gaat op slot. Mensen hebben tegen betaling toegang. Medio 2010 gaat dit gebeuren.

Marco: Reactie jongere: moet je niet doen. Ik ga echt niet betalen voor nieuws.

Marco: Twitpic, een stevige discussie in het panel over het besteden van het innovatiegeld van minister Plasterk.

Marco: ND zet alleen het surplus achter slot en grendel. De nieuwsfeiten blijven zichtbaar.

Marco: Microbetalingen via mobiel is al heel gewoon. De mobiele nieuwsvoorziening heeft toekomst. Je mobieltje gaat de rol van je pc overnemen.

Marco: En wat gaat volgende week de rol worden van ereaders en de islate van Apple? NRC NeXT heeft nu al succes met hun iPhone app.

Marco: ...

Marco: ...

Marco: ...