Het jeugdappel +16 met als thema ”Gerechtigheid: een opGave voor het leven”, die door de christelijk gereformeerde jeugdorganisatie was georganiseerd in de Levend Evangelie Gemeente in Aalsmeerderbrug, trok zo’n 500 belangstellenden.

L. Snoek, godsdienstdocent op het Van Lodenstein College in Amersfoort, hield een lezing over gerechtigheid, ”Een taak voor jou”. Hij schetste eerst het onrecht in de wereld, van ver weg tot heel dichtbij. Van brute verkrachtingen en onthoofdingen door extremisten tot het niet nakomen van je afspraken bij het maken van een werkstuk met een groep medeleerlingen.

„In Nederland maken we ons druk om een walvis die aanspoelt op het strand, terwijl we ondertussen rustig kunnen blijven als er duizenden abortussen worden gepleegd. Onrecht. En dichterbij: in de kerk worden duizenden uren aan vergaderingen gespendeerd. Niet over verkeerde dingen, nee. Maar ondertussen dreigen er in de directe omgeving van die vergaderende mensen velen verloren te gaan. Het klopt niet, het is krom. Zo kan ik eindeloos doorgaan, er is zo gruwelijk veel onrecht in de wereld.”

Hij stelde de aanwezige jongeren vervolgens een indringende vraag: „Zou je er medeverantwoordelijk voor willen blijven dat er in jouw leven en in jouw omgeving zo veel dingen krom zijn?” Hij gaf hun daarbij mee: „Als je gerechtigheid wilt doen, moet je wel de goede kant op kijken.”

Snoek werkte dat thema naar twee kanten uit. Allereerst nam hij het volk Israël ten voorbeeld. God woonde in het midden van Zijn volk. „Hij woonde letterlijk in het middelpunt, in de tabernakel. Daaromheen waren cirkels van heiligheid. Eerst de tenten van Aäron, dan die van Levi en dan die van de andere stammen van Israël. Als de Israëlieten optrokken, was het voor hen altijd nodig om achter zich te kijken naar het middelpunt van hun leven: God. Als jij ernaar verlangt om recht en gerechtigheid te doen, wil je dan telkens omkijken om te zien of het bij Hem past?”

Snoek werkte vervolgens het zien op Jezus uit. „Zijn hoofdtaak was om recht en gerechtigheid te doen. Hij voert die taak in twee fases uit. Eerst kwam Hij als een liefdevolle Zaligmaker en ging Hij onder in het onrecht. Maar Hij heeft het overwonnen en zal het –als Hij terugkomt– uiteindelijk volkomen overwinnen.”

„Wees daarom ziende op Hem”, zo sloot Snoek met een appel af, „in Gods Naam een rechtvaardige!”

”Jezus Christus, dé Rechtvaardige” was het thema van de lezing van ds. D. J. T. Hoogenboom, christelijk gereformeerd predikant in Siegerswoude (Fr.). „Hij overtrad nooit de wetten van zijn Vader, Hij bezocht de verdrukte, Hij maakte geen knieval voor de duivel, Hij aanbad de Heere God alleen, Hij had God lief boven alles. Deze Rechtvaardige is aan het kruis gestorven. Voor onrechtvaardigen. Voor mensen zoals jij en ik. Hij is volmaakt rechtvaardig en wil die rechtvaardigheid aan jou kwijt. Rechtvaardiging door het geloof betekent dat God naar jou kijkt en dat Hij dan de Heere Jezus ziet.”

Ds. Hoogenboom ging ook in op de relatie tussen rechtvaardig zijn en rechtvaardig doen. „In eerste instantie hebben die twee niet zo veel met elkaar te maken. Christus schenkt Zijn rechtvaardigheid. Dan kun je niet nog rechtvaardiger worden door je best te doen. Het is dus niet: en nu handen uit de mouwen en aan de slag! Toch schenkt God niet alleen rechtvaardigheid maar ook Zijn Heilige Geest, Die ons heilig wil maken. Door dat tweede geschenk ga je de voetstapen van Jezus drukken en recht doen.”