Ingespannen turen ze naar hun schermpje. Af en toe flitsen hun vingers eroverheen.
Begin dit schooljaar kregen de leerlingen als proef een iPad. „Zo kunnen ze goed leren omgaan met digitale middelen”, legt teamleider Gerritsen van het vmbo onderbouw uit. „Bijna alle lesboeken staan erop, dus ze hoeven niet meer te sjouwen met zware tassen. Ook heeft elke leerling nu altijd zijn rooster, cijfers en agenda bij de hand. Bij veel methodes zitten digitale programma’s, zoals een overhoringsprogramma voor Engelse woordjes.”
Zwaailamp
Bij het vak mens en maatschappij zitten leerlingen met oordopjes in te luisteren naar muziek. Desley Proost (12): „Het is leuk om muziek te luisteren tijdens de les. Af en toe mag dat. Dan kun je lekker rustig werken, want dan hoor je niemand praten.”
Dat laatste kan ook een nadeel zijn, blijkt als lerares Bruijnes-Ruijsink een mededeling wil doen. „Luister allemaal, ik wil nog wat zeggen.” Een paar leerlingen kijken op. „Ik heb een zwaailamp nodig, geloof ik. Let op, de oortjes moeten uit!” De meesten kijken nu. „Niels, stomp je buurman eens aan.” De laatste kijkt nu eindelijk ook verdwaasd op.
„Muziek luisteren mag alleen als ze zelfstandig moeten werken”, legt de lerares later uit. Ze was benieuwd hoe deze manier van lesgeven zou uitpakken, maar het bevalt haar wel. „Het is leuk, handig en geeft veel nieuwe mogelijkheden. Je kunt in de klas van alles op internet opzoeken en je hebt niet te maken met slechte handschriften. Maar ik vind het wel belangrijk om hen soms nog iets in hun schriften te laten schrijven. Je kunt niet de hele dag naar een iPad kijken.” „Ja hoor, dat gaat prima”, bemoeien twee jongens zich met het gesprek. De lerares lacht: „Jullie zouden daar weinig problemen mee hebben, hè?”
Spelletjes
Bijna alle leerlingen zijn goed te spreken over de iPad. Desley: „Je vergeet je boeken nooit meer en in je vrije tijd kun je er spelletjes op spelen.” Doet hij dat nooit tijdens de les? „Niet supervaak. Wel af en toe”, biecht hij op.
Niels Joziasse (14) niet. „Volgens mij kunnen ze bij de ict terugzien wat je gedaan hebt.” Een andere leerling roept dat ze ook spelletjes doet. „Het zal vast wel gebeuren”, zegt deelteamleider Gerritsen. Grijnzend voegt hij eraan toe: „Maar vroeger gingen er briefjes rond. Er gebeurt altijd wel iets wat niet mag.”
Ook Leandra de Klerk (12) zou niet meer zonder iPad willen. „Het is handig dat we geen zware boeken meer hoeven te sjouwen.”
Elvira Martijn (12) ziet echter nadelen. „Als het regent, wordt dat ding nat en als je niet meer kunt inloggen, kun je nergens meer bij.”
Na een halfjaar wordt geëvalueerd of het iPadproject een succes is. Gerritsen verwacht van wel. „Collega’s die er eerst terughoudend waren, zijn nu enthousiast. We zorgen ook voor leuk digitaal verrijkingsmateriaal, waar de leerlingen mee aan de slag kunnen als ze klaar zijn met hun opdrachten in de les. Verder kunnen ze altijd alvast ander huiswerk maken. Dat geeft rust in de lokalen, want daardoor kletsen ze minder. We vinden het belangrijk om deze jongeren bekend te maken met de moderne wereld.”