Hoe presenteer jij jezelf op internet? Ooit beseft dat dit kan bepalen hoe toekomstige sollicitaties verlopen? Tegenwoordig controleren veel werkgevers steevast wat internet vertelt over de personen achter de sollicitatie­brieven. Van de Amerikaanse werkgevers zoekt maar liefst 91 procent actief op internet naar informatie over sollicitanten.

Informatie op persoonlijke internet­pagina’s, Twitterberichten en YouTube­filmpjes bepaalt tegenwoordig of je wel of niet uitgenodigd wordt. Na die internetzoektocht belanden veel brieven meteen in de prullen­bak.

Gaat dat in elke beroepssector zo? In de accountantswereld is persoonlijke presentatie in elk geval uiterst belangrijk. Daarom checkt Visser & Visser Accountants sollicitanten altijd op internet. „Op asociale profielen met veel uitgaansfoto’s knappen wij af”, zegt Elsbeth van Herk, junior P&O-adviseur.

Ook Gernand Dekker, van Timmer­fabriek Dekker in Kampen, zou sollicitanten op internet nagaan. „Het is een snelle manier om een algemene indruk te krijgen van iemand.”

Soms kan die indruk ten onrechte negatief zijn. Iemand kan belastende informatie posten over de sollicitant, terwijl die niet op waarheid berust. Tegelijk is het heel begrijpelijk dat werk­gevers internet gebruiken om hun personeel uit te kiezen. Want werknemers zijn nog altijd het visitekaartje van een bedrijf.

Uitzendbureau Aatop ICT in Barne­veld schenkt daarom soms in gesprekken met werkzoekenden aandacht aan de presentatie van sollicitanten op internet. Directeur Aad Vermeulen: „Soms denk ik bij het zien van iemands pagina: Is het wel slim om dit zo op internet te plaatsen? Vaak is die persoon ook wat onhandig. We kunnen zo iemand helpen met solli­citeren door zijn digitale presentatie te verbeteren.”

-

Strip solliciteren

Daan van Oostenbrugge tekende een strip naar aanleiding van dit artikel. Check hem hier!


-

Do’s-and-don’ts

To do:

- Denk bewust na over de manier waarop jij wilt dat mensen jou zien. Als losbol of als serieuze jongere?

- Maak nette, overzichtelijke webpagina’s over jezelf.

- Verwijder (gods)lasterlijke reacties.

- Bepaal hoeveel zichtbaar mag zijn voor willekeurige bezoekers.

- Wees eerlijk over je kwalificaties.

Not to do:

- Jezelf beter of spetterender presenteren dan je bent. Wees jezelf.

- Veel ”digi-taal” gebruiken – correct Nederlands komt slimmer over.

- Willekeurig allerlei vrijetijdsfoto’s plaatsen: ze geven mogelijk een erg eenzijdig beeld van je.

- Ongepaste teksten of muziek plaatsen.

- Iedereen klakkeloos toevoegen als vriend. Zijn virtuele vrienden échte vrienden?