„Dat wordt veroorzaakt door de explosieve groei van elektrische- en hybride auto’s”, weet Jurjen Helmus, onderzoeker innovatiemanagement aan de Hogeschool Amsterdam. Samen met studenten analyseert hij iedere maand de gegevens van de meer dan 850 oplaadpunten die Amsterdam rijk is. Eén oplaadpaal heeft twee oplaadpunten.

In Rotterdam constateert de gemeente op sommige plekken ook dat de ‘gewone auto’ wat minder parkeerruimte krijgt. Het elektrisch autorijden nam er afgelopen 1,5 jaar een enorme vlucht. Het aantal oplaadpunten steeg in die periode van 100 naar 800. Amsterdam kende een vergelijkbare explosie in dezelfde periode.

Om een wildgroei van laadpalen tegen te gaan, worden nieuwe niet zo maar overal neergezet. „Wij kijken heel goed naar waar bezitters van een elektrische- of hybride auto zijn en of daar al meerdere palen in de buurt staan”, zegt een woordvoerder van Amsterdam Elektrisch.

Door die forse toename van elektrisch rijden ontstaan er ook files bij laadpalen, voornamelijk in de centra. „Een deel van de tijd staan die auto’s wel aan de paal maar niet te laden. In drukke gebieden als Amsterdam-Zuid kan dit een probleem worden”, zegt Helmus. „Maar ja, je kunt moeilijk om 4 uur ’s nachts je auto gaan verzetten omdat de accu vol is.”

Rotterdam probeert laadfiles te voorkomen door bij erg drukke palen direct een extra paal te plaatsen. Dit jaar wil de gemeente doorgroeien naar 1600 oplaadpunten door heel de stad. In eerste instantie wilde Rotterdam eind 2014 op 1000 oplaadpunten uitkomen. De Rotterdamse milieuwethouder Alexandra van Huffelen: „Maar dat is te weinig om de groei van het elektrisch vervoer in de stad bij te benen.”

Elektrisch rijden wordt door de stadsbesturen gepromoot om de luchtkwaliteit in de steden te verbeteren.