JaapJan van Zwieten uit Gouda en Willy Hoogerdijk uit Katwijk aan Zee (beide 18) kiezen voor een alternatieve manier. Gekleed als middeleeuwers vertellen ze vol enthousiasme over de tijd waar ze onderzoek naar hebben gedaan. Niet voor niets: ze gaan er met de prijs voor de beste presentatie vandoor.
„Je zou het niet direct zeggen, maar tussen ons zit toch een verschil van een paar honderd jaar,” lacht JaapJan. Hij onderzocht de politieke organisatie van heidense Angelsaksen in de vijfde en de zesde eeuw. Willy verdiepte zich in de Britse opstand tegen de Romeinen, rond het jaar 60 na Christus.
„Omdat we allebei een gebied van Engeland in de middeleeuwen bestudeerd hebben, leek het ons leuk om de presentatie samen te houden”, legt Willy uit aan ouders en leerlingen uit vwo 5 die langs de stand lopen. Ze loopt op blote voeten en heeft een tuniek en een mantel aan. Haar klasgenoot ziet eruit als iemand die klaarstaat voor de strijd. Een speer, een schild en een dolk. De ketting met de tand van een everzwijn laat zijn status zien.
JaapJan leende hun speciale uitdossing van een Vikinggroep, mensen die geschiedenis als hobby hebben en enthousiast over zijn werkstuk zijn. Maar de huiden die over de tafels liggen, de replica van het middeleeuwse stoeltje en de grote helm zijn van hem. „Mijn interesse in de middeleeuwen ontstond al op de basisschool. Het handwerk dat ze toen konden maken is zo goed, dat houd je niet voor mogelijk.”
Na het inleveren van zijn profielwerkstuk is JaapJan met een tweede onderzoek begonnen. „Ik ben ook heel benieuwd naar de religie in die tijd. Ik wil niet in de politiek blijven hangen.”
-
Joas Berlage (19), Alphen aan den Rijn
Vak? „Natuurkunde”
Onderwerp? „Ik heb onderzoek gedaan naar het ontstaan van de zonne-oven en de verschillende modellen die ervan zijn. Ook heb ik zelf een schaalmodel gemaakt met behulp van buigbare spiegels. Ik kwam op het idee toen ik tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk een zonne-oven en een museum daarover bezocht.”
Cijfer? „Dat is nog niet bekend.”
----
Liesbeth van Hoogdalem (18), Gouda
Vak? „Aardrijkskunde”
Onderwerp? „De verschillen tussen Arctica en Antarctica en de verschillen van de gevolgen van ”global warming” voor deze gebieden. Ik heb de polen altijd al interessant gevonden. Met het werkstuk ben ik zelfs 25 uur langer bezig geweest dan er eigenlijk voor stond. Een opvallende conclusie uit mijn onderzoek was dat de gevolgen voor Antarctica wel mee lijken te vallen.”
Cijfer? „Een 8,5, dat wordt afgerond een 9.”
-
Marjolein de Pee (17), Berkenwoude
Vak? „Nederlands”
Onderwerp? „De manier waarop het werk van Annie M. G. Schmidt beïnvloed is door de tijd waarin ze leefde, de jaren zestig. Die beïnvloeding kun je echt aanwijzen. Ze schrijft bijvoorbeeld op een spottende manier over burgerlijkheid. Vroeger heb ik zelf veel van Annie M. G. Schmidt gelezen, dus ik vond het heel interessant om hier meer over te weten te komen.”
Cijfer? „Een 8,5 of een 9; dat hangt ervan af hoe goed de lerares mijn presentatie vindt.”