De afgelopen maanden onderzochten Mirl Both (17), Elke Vermeulen (18) en Iris van der Wal (18) de mogelijkheden voor zo’n nieuwe metroverbinding.

v.l.n.r. Iris, Elke en Mirl.

Het drietal zit in 6 vwo van het Wartburgcollege in Rotterdam en kreeg bij het vak aardrijkskunde de opdracht een onderzoekje op te zetten.

Waarom dit onderwerp?
Mirl: „Het onderwerp mochten we helemaal zelf kiezen. Uit eigen ervaring wisten we dat de ov-verbindingen rond Krimpen aan den IJssel slecht waren.â€

Iris: „Een voorbeeld waar we tegen aan liepen: Mirl en Elke zouden onlangs een nachtje bij mij in Krimpen aan de Lek komen logeren. Zij kwamen vanuit Rotterdam, maar misten in Krimpen aan den IJssel een busaansluiting. Vervolgens moest mijn vader hen met de auto ophalen.â€

Een metro lijkt jullie wel wat?
Mirl: „Ja, op de Algerabrug is het altijd superdruk. ‘Onze’ metro heeft daar geen last van. Je krijgt daardoor een kortere reistijd en een betere aansluiting op bussen.â€

Elke: „De metro gaat in ons ontwerp naar Capelle aan den IJssel. Vanaf daar rijden er al metro’s.â€

Iris: „We dachten dat we een goed idee hadden. Een enquête onder medeleerlingen en docenten wees daar ook op. We wilden vervolgens nog weten of de aanleg haalbaar was.â€

Wat vond vervoersbedrijf RET van jullie plan?
Iris: „We hebben uitgebreid mailcontact met hen gehad.â€

Mirl: „Ze vonden het leuk dat scholieren zomaar zulk onderzoek deden.â€

Iris: „Ze gaven ons veel goede informatie. Zo mogen de rails niet te dicht langs huizen gaan. Ook kan een metro niet te scherp door de bocht, anders valt-ie om. Dat hielp ons om de metrolijn te ontwerpen.â€

Jullie hebben de gemeente ook benaderd?
Iris: „Ja, vooral daardoor zijn we tot een ander inzicht gekomen. De lijn blijkt toch niet haalbaar. Door een telefoontje met de gemeente Krimpen aan den IJssel zagen we ook de nadelen.â€

Welke zijn dat?
Iris: „De belangrijkste reden om de metrolijn niet aan te leggen is het toenemen van criminaliteit. Maar ook verliest Krimpen zijn dorpse karakter."

Elke: „Daarbovenop komen nog de enorme kosten. Het boren van tunnels en aanleggen van de drie bedachte metrostations is prijzig.â€

Bij de opdracht hoorde ook het maken van een krantenbericht.
Mirl: „Ja, maar nu staan we zelfs echt in de krant. Superleuk! Voor het krantenbericht kon je maximaal tien punten krijgen. We kregen er acht. Als we met terugwerkende kracht toch nog alle punten krijgen, scheelt dat ongeveer 0,3 punt op ons eindcijfer.â€

Elke: „Dat zou mooi zijn, ons eindcijfer is nu een 8,9.â€

tekst Michiel Kerpel, beeld iStockphoto


HET ONTWERP