Sinds 2003 is het percentage mannen voor de klas gedaald van 22,8 procent tot 15, 5 procent in 2012. Vakbond CNV Onderwijs vindt de cijfers verontrustend en komt met voorstellen voor verbetering.
Volgens de vakbond zouden mannen meer interesse kunnen krijgen als scholen een zakelijker cultuur krijgen en nadruk komt te liggen op techniek en praktische vaardigheden en vooral weer op de belangrijkste taak: het lesgeven. Bovendien haken veel mannen, maar ook vrouwen, af door het vele administratieve werk.
Uit een CNV-onderzoek blijkt dat 57 procent van de mannelijke leerkrachten op de basisschool zich wel eens alleen voelt tussen zijn vrouwelijke collega’s. Bijna 90 procent van de mannen zegt meer mannelijke collega’s te willen. Ruim 40 procent van de leraressen denkt dat mannen zich thuis voelen in een grotendeels vrouwelijk team. 45 procent van de vrouwen zou het niet leuk vinden om als enige vrouw in een mannenteam te werken. Uit het onderzoek komt ook naar voren dat op 4,2 procent van de scholen geen mannen werken. Op ruim 13 procent van de scholen werkt maar één man. Op het overgrote deel van de scholen werken twee of drie mannen.