Wat de dag helemaal bijzonder maakt, is dat hij volledig is georganiseerd door leerlingen: Lianne Hooijer, Anne van den Bosch, Geerke van Campen en Majorie Crum. Het viertal rondde in december een profielwerkstuk af met als thema jongeren en identiteit. „We vonden de resultaten van onze pws zo leuk dat we er iets meer mee wilden doen”, zegt Lianne. „Het onderwerp raakte ons.”
Anne: „We zitten in een bepaalde fase waarin we veel aan onszelf twijfelen.” Lianne: „Vrijwel niemand op onze leeftijd weet wat zijn of haar identiteit precies is, ontdekten we. Terwijl de meesten van ons volgend jaar toch vanuit een reformatorische school de wereld in moeten stappen.” Majorie: „Daarom leek het ons belangrijk om tijdens de studiedag van vandaag met elkaar uit te vinden waar we voor staan.” Geerke: „Het is alleen al goed om te ontdekken hoe je identiteit vaak onbewust gevormd wordt door bijvoorbeeld media.”
Veel werk
De vier meiden kijken trots om zich heen in de rumoerige aula. „Wat loopt het vandaag goed hè”, zegt Anne tevreden. De vriendinnen hebben ook alle reden om blij te zijn met het resultaat van hun inspanningen, gezien het feit dat ze al sinds december bezig zijn met de organisatie van de dag. Geerke: „Het was heel, heel veel werk.”
Ze haalt haar handen van onder de tafel vandaan en laat ze zien aan docent maatschappijwetenschappen Van Dijk. „Nu trillen ze gelukkig niet meer, maar ik ben zó moe.” Ze is niet de enige die aan het eind van haar latijn is. Ook Anne laat haar hoofd regelmatig even op tafel zakken. „Straks komt er nog één spreker, maar daar kunnen we gelukkig relaxed bij gaan zitten.”
Kees van Vianen, directeur van het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) van de Christelijk Gereformeerde Kerken, opende de dag. Geerke: „Hij liet met een filmpje onder andere zien hoe we onbewust beïnvloed worden door heel verschillende dingen. Zoals muziek van de Amerikaanse zangeres Rihanna, de kerk, voetbal.”
Lianne: „Je identiteit wordt gevormd door wat je van anderen overneemt.”
Majorie: „Wij zitten nu in een spiegelfase: we spiegelen ons aan anderen en baseren onze overtuigingen op die van anderen. Voorheen spiegelden we ons vooral aan onze ouders, maar nu we volwassen aan het worden zijn komen we meer los van hen en vormen we onze eigen mening op grond van die van heel veel anderen.”
Meidending
Naast lezingen en workshops van Kees van Vianen, oud-bokser Joop Gottmer en anderen, was er ook ruimte voor sport en ontspanning. Zo leefden veel jongens zich uit bij een workshop boksen en leerden veel meiden wat zelfverdedigingstrucjes. Met succes, aan de verhitte en enthousiaste gezichten van de leerlingen te zien.
„Het was weer eens wat anders dan school”, vinden Marnix, Theo, Arien, Rik en Pieter. Een nog bijna volle schaal appelmoes op tafel trekt hun aandacht. Een van hen pakt een lepel en begint er een ander mee te voeren. „Het boksen was heel leuk”, vindt Rik, die de appelmoes niet hoeft. „En er zijn zinnig dingen gezegd vandaag. Maar er waren wel wat veel sprekers vanmorgen.”
Met het thema zelf hebben ze niet zo veel, beweren vijf jongens. „Dat is meer een meidending. Wij jongens praten daar niet over, wij hebben daar niemand voor nodig en werken dat liever zelf uit. Misschien dat we hooguit ’s avonds in bed eens nadenken over onze identiteit.”
Voor Lianne, Geerke, Majorie en Anne is het genoeg dat de ongeveer honderd leerlingen zich tijdens de studiedag blijkbaar goed vermaakt hebben. „Niemand heeft zich zitten vervelen, voor zover we konden zien.” Geerke: „Het is alleen jammer dat deze dag zo snel voorbij is gegaan.”
Natuurlijk hopen de meiden dat de dag ook iets met hun medeleerlingen gedaan heeft. „Misschien is de goede band tussen de havo 5-leerlingen nog hechter geworden”, zegt Anne. Majorie: „Ik zou hoop dat onze medeleerlingen door deze dag beter in hun vel gaan zitten. Ze moeten weten dat ze niet de enigen zijn die met twijfels over zichzelf zitten.” Lianne: „Ik hoop dat we door deze dag allemaal steviger in onze schoenen komen te staan.”