-
Lydia van Diermen (18) uit Eemdijk, 6 vwo op het Van Lodenstein College in Amersfoort
Hoe ging de mediatest?
„De test zette me wel aan het denken. Er kwam van alles aan bod. Toch viel de score me nog mee. Ik gebruik m’n smartphone gigantisch veel. Even Faceboek kijken, even mail checken. Zo ben je constant bezig. Soms doe je het zelfs in de groep met anderen erbij. Eigenlijk is dat niet echt sociaal.”
Je zit bijna in de categorie met „verslavende trekjes”?
„Ja, maar gelukkig probeer ik er de laatste maanden beter op te letten. Ik merk dat dat zijn uitwerking begint te krijgen.
Nu ik in het examenjaar zit, wil ik niet dat mijn studie eronder gaat lijden. Ik leg de apparaten gerust een poosje weg en doe eerst het schoolwerk. Anders heb je zo veel afleiding en vergaat je de zin om nog aan huiswerk te beginnen.”
Waarom is maathouden zo lastig bij het gebruik van moderne media?
„Het is gewoon iets verslavends. Net als roken, dat kun je ook niet goed uitleggen. Op internet is zo veel zien; het is zo uitgebreid. Je kunt op een website altijd wel doorklikken. Ook komt er nooit een einde aan de updates op de sociale media.”
De test van Lydia: 1= A,D en F; 2= B; 3= B; 4= C; 5= A, B, C; 6= C; 7= A; 8= A; 9= B; 10= C; 11= A; 12= B; Totaal: 20 punten.
-
Heb je de test nog niet gedaan? {Klik dan snel hier#http://www.puntuit.nl/nieuws/opmerkelijk/test_hoe_ga_jij_om_met_media_1_695002} en check hoe ‘mediawijs’ of mediaverslaafd jij bent.
-
Sjaak Jacobse, jeugdwerkadviseur van de Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten (JBGG)
Wanneer ben je als jongere echt ‘mediawijs’?
„Als je je bewust bent van de invloed die media hebben op je leven én je geleerd hebt om keuzes te maken met je –schaarse– tijd.”
Wat zijn de grootste valkuilen voor jongeren wat betreft moderne media?
„Via smartphone, tablet en notebook hoef je nooit iets te missen van wat er in je netwerk gebeurt. Er is een impliciete groepsdruk van ”Gij zult altijd online zijn”. Daardoor zijn jongeren 2,5 tot wel 5 uur per dag online. Dat is ongeveer al hun vrije tijd!
Het is belangrijk dat je leert voor wie je beschikbaar wilt zijn en wanneer. Grenzeloosheid is een grote valkuil. Nee leren zeggen is een onmisbaar onderdeel van de mediaopvoeding.
Dat geldt ook voor dingen die je wél en niet met elkaar deelt. Natuurlijk is het leuk om ”likes” te krijgen, maar het gaat te ver als je je anders voor gaat doen dan je bent.”
Wat proberen jullie als jeugdbond te betekenen?
„We proberen jongeren weerbaar te maken en hen te leren hoe je in deze tijd christen kunt zijn. Ook wat betreft media. Daarvoor hebben we eerder dit jaar ook een nieuwe rubriek Digitaal opgestart in ons blad Daniël.
Ouders, leidinggevenden en kerkenraden kloppen bij ons aan met de vraag om praktische toerusting. Door zelf als organisatie bij te blijven en de actualiteit naast Gods Woord te houden, kunnen we richting wijzen.”
Hoe zit het met uw eigen mediagebruik?
„Ik ben 35 jaar en pas rond mijn 18e een actieve mediagebruiker geworden. Mediagebruik is ook voor mij een worsteling.
Goed gebruik maken van de dingen die de Heere ons geeft, kun je alleen –met alle eerbied gesproken– als je ‘online’ bent met Hem. Als je net als Henoch mag wandelen met God. Dan begint je dag niet met updates checken, maar met Gods spreken. Anders brengen alle technische snufjes je eerder verder van dan dichter bij Hem.”
De test van Sjaak Jacobse: 1= A en D; 2= C; 3= B; 4= D; 5= A, B, F en I; 6= A; 7= A; 8= B; 9= B; 10= C; 11= C; 12= B en D; Totaal: 17 punten.