Op het moment dat Hannah afgelopen mei zag dat ze aan een ontwerpwedstrijd voor Pepsi kon meedoen, besloot ze ervoor te gaan. Het leek Hannah, die destijds eerstejaarsstudent grafisch vormgever was, een goede oefening. Bovendien: het ontwerp van de winnaar zou op een truck geplakt worden en door heel Nederland rijden. En ze zou een gratis pallet cola krijgen.
Hannah: „Ik maakte een ontwerp van ijsblokjes, strandballen en twee blikjes cola met koptelefoons op. In de wedstrijdvoorwaarden stond namelijk dat Pepsi stoer, rebels en jong wil zijn."
Een jury van Pepsi zette de beste op de website, waaronder die van Hannah. „De inzendingen waarop de meeste stemmen kwamen, zouden winnen", zegt Hannah. „Mijn vader heeft mijn familie opgeroepen te stemmen." Lachend: „Mijn broertje heeft ook geholpen. Hij kraakte het systeem van het Van Lodenstein College en stuurde een e-mail naar alle leerlingen dat ze op mijn ontwerp moesten stemmen. Hij moest meteen bij de conrector komen."
Helpen deed het wel: met zo'n 500 stemmen behoorde Hannahs ontwerp tot een van de zes winnaars. Met z'n zessen werden ze daarom van de zomer uitgenodigd op het reclamebureau van Pepsi om te kijken hoe hun ontwerpen klaargestoomd werden om op de zijkanten van de vrachtwagens de weg op te gaan. „Het leuke is: aan die van mij hoefde niets veranderd te worden, terwijl alle andere ontwerpen aangepast zijn."
Vanmiddag komt de truck met daarop haar ontwerp voorrijden. En met zestig trays van 24 blikjes cola. Helpen uitladen hoeft Hannah niet. Sinds ze twee weken geleden aan haar kruisbanden is geopereerd, kan ze weinig anders dan rust houden. Optimistisch: „We halen gewoon een paar serveerkarren uit het restaurant om de blikjes te vervoeren. Ik heb ervoor gezorgd dat mijn vriend en mijn ouders er zijn, zodat zij kunnen sjouwen. Want ik kan niets anders doen dan leunend op mijn krukken lachend toekijken."
Wat ze met al die blikjes cola gaat doen? „Geen idee", zegt ze. „Maar die komen wel op. Vandaag ben ik jarig, dus is het extra leuk dat de vrachtwagen ze juist vandaag kwam afleveren. Je kunt waarschijnlijk wel raden wat de keuze uit drankjes op mijn verjaardag is: „Cola, cola of wil je cola?"
tekst Jacomijn Hoekman, beeld reclamebureau Firm