Elk jaar moet spoorbeheerder ProRail behoorlijk puzzelen om aan alle wensen van de vervoerders tegemoet te komen. Met name door de ingebruikname van de Hanzelijn was het flink passen en meten in de dienstregeling.
De snelheid van de goederentreinen gaat in de nieuwe dienstregeling omhoog van 85 naar 95 kilometer per uur. In 2013 rijden er evenveel goederentreinen als in 2012. Daardoor ontstaat er meer ruimte op het spoor.
Vooral op en bij de stations Utrecht CS en Den Bosch wordt volgend jaar veel gewerkt. Maar ook aan het spoor en de stations in Eindhoven, Breda en Zwolle staat volop werk op het programma.
De Maatschappij Voor Beter OV vindt de prestatie van ProRail knap, maar mooier dan die lijkt. Dat komt doordat op de Hanzelijn sneller gereden had kunnen worden, als de benodigde treinen waren uitgerust met het juiste veiligheidssysteem. Ook baalt de organisatie ervan dat op sommige trajecten het sneller reizen is met een sprinter, in plaats van met een overstap tussen twee intercity’s. Beter OV vindt dat er op dergelijke trajecten geen sprinters zonder toilet mogen worden ingezet.