Reclame maken door middel van schapen leidde in Friesland tot een conflict. Een reclameschaap? Dat gaat te ver. Gerbrand en Alinda reageren.

„Met reclameschaap verdien je geld”
Gerbrand Morren (15), Kootwijkerbroek

„Ik zie het probleem niet in van een reclameschaap. Het is juist een uitstekend middel om geld door te verdienen. Langs de A4 lopen ook van die schapen met reclamedoeken op hun rug. Ik weet niet precies voor welk product ze reclame maakten, maar ik begreep wel dat de omzet van het bedrijf groter was geworden.



Je ziet soms paarden ook hoezen dragen. Niet om reclame mee te maken, maar bijvoorbeeld voor bescherming tegen regen. Ik geloof niet dat schapen hinder hebben van zo’n kleed. Het is voor die dieren nu eenmaal gewoon een kwestie van wennen.

Waarom zou je schapen niet voor reclame mogen gebruiken? Ik heb niet het idee dat je op deze manier dieren misbruikt. Kijk, als je beesten nu gaat mishandelen, dan is bij mij duidelijk een grens bereikt. Maar ik vind dit zo onschuldig.

Ik vind het gebruik van reclameschapen ook een originele manier van reclame maken. Ik denk dat dit meer aandacht trekt dan een billboard langs de kant van de weg. En daarom zou het ook wel eens een meer effectief reclamemiddel kunnen zijn.”


„Maak van schaap geen reclameschaap”
Alinda van Helden (16), Lunteren

„Belachelijk. Je gaat levende wezens toch niet als reclamemiddel gebruiken? Daar zijn zij niet voor bedoeld. Er zijn genoeg andere middelen om je producten aan te prijzen, bijvoorbeeld door foldermateriaal of billboards.



Je mag een dier heus wel gebruiken, bijvoorbeeld voor de wol of voor het vlees. Maar het laten rondlopen met reclamemateriaal is niet gepast.

Natuurlijk is het een slimme zet van de initiatiefnemers. Zulke schapen trekken aandacht. Het zal ook zeker bij een bepaalde doelgroep aanslaan. Zij vinden het grappig en laten zich door deze reclame verleiden. Maar mij zouden ze hierdoor niet over de grens trekken om een bepaald product te kopen. Daar ben ik veel te nuchter voor.

Het maakt voor mij geen verschil waarvoor de dieren reclame maken. Of het nu om het kopen van een stofzuiger gaat of een uitnodiging voor het schaapscheerdersfeest. Ik blijf erbij dat je van een schaap geen reclameschaap mag maken.

Het lijkt mij ook niet prettig voor zo’n beest om met zo’n kleedje om te lopen. Het perkt de bewegingsvrijheid in. Dat moet je niet willen.