ZWOLLE - Tjakka. Met een klap valt de drukmachine op het witte T-shirt van vmbo-scholier Ronald Houben (15) uit Zwolle. Dat prinses Laurentien geconcentreerd meekijkt, is voor hem geen probleem. Met een stralend gezicht laat Ronald de opdruk -met een klein spellingsfoutje- zien: ”Pas op, zwengt uit”. „Hoeveel denkwerk heeft deze tekst je gekost?” wil de prinses weten. Ronald, resoluut: „Nog geen twee minuten.”
„Zo, die jurk heeft prinses Laurentien vast niet bij de Wibra gekocht.” Een 15-jarige scholiere van de vmbo-scholengemeenschap Van der Capellen in Zwolle vergaapt zich aan het modieuze zwart-witjurkje van de prinses. De bijpassende witte blokhakschoenen geven de prinses een hippe uitstraling. Een vlotte binnenkomer.
De prinses is deze woensdag op school te gast om in de Week van de Alfabetisering het landelijk project ”Taalkr8!” te lanceren. Voor dit project houden de scholieren diverse workshops. Het doel is jongeren plezier te laten beleven aan taal. Prinses Laurentien licht dit toe. „Veronica is een meisje van jullie leeftijd. Zij kan niet lezen en schrijven. Jullie kunnen dit wél. Beleef daar dan ook plezier aan. Hoe? Door mensen te interviewen, door leuke teksten te schrijven of door moeilijke kookrecepten te ontcijferen.”
„Steengoed, zo’n project”, vindt derdeklasser Narmada Nijkamp (15) uit Elburg. Zij ging voor het project met graffiti aan de slag en maakte posters waarop met versierde letters het woord taalkr8 te lezen is. „Het ging letter voor letter. Het was een superleuke manier om met taal bezig te zijn.”
Gezina Nijkamp (15), „in lichte mate” dyslectisch, herkent het enthousiasme van haar klasgenote. „Ik weet zelf hoe lastig het is om woorden te ontcijferen. Vaak ga ik daarmee de mist in. Kun je nagaan hoe moeilijk het is voor analfabeten. Het is goed dat de prinses daar aandacht aan besteedt. Laaggeletterden zijn ook gewone mensen.”
Glazenwasser
Schuchter kijken drie jongens elkaar op het podium van de aula aan. Zij hebben onder professionele begeleiding een workshop interviewen gevolgd en mogen nu voor een aula gevuld met honderden jongeren hun kunsten vertonen. Wie stelt de eerste interviewvraag aan de prinses? Eén jongen bijt al frunnikend aan zijn microfoon de spits af. „Ik wil later de bouw in. Wat heb ik dan nu aan taallessen?”
Laurentien, kordaat: „Niemand kan zonder taal. Een glazenwasser die niet kon lezen en schrijven, startte een eigen bedrijf. Het ging goed, totdat hij personeel aannam. Met de papieren rompslomp wist hij geen raad. Z’n collega’s hielden hem voor de gek waar hij bij stond. Hij kon toch niet checken of de papieren goed waren ingevuld.”
De vragensteller weet genoeg. Enthousiast geeft hij de microfoon door aan zijn buurman. Nu jij, lijkt hij te denken. Maar eerst volgt applaus. Voor een scholier die de durf had om voor een groot publiek een goede vraag te stellen. Prinses Laurentien: „Dat getuigt van kracht. En daar zijn we mee bezig. Taalkr8!”