Dat bleek vorige week uit een Brits onderzoek.
De Britse onderzoekers ondervroegen 1.479 jongeren in de leeftijd van 14 tot 24 jaar naar de invloed van vijf verschillende social media: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube en Snapchat. De vragen in de enquête gingen vooral over gevoelens van angst, eenzaamheid en depressie.
Perfect
Social media worden voornamelijk gebruikt om de positieve kant van het leven te belichten. Vooral op beeldmedia zoals Instagram lijkt dan alles perfect. Veel jongeren kunnen deze beelden niet goed naar waarde schatten.
Sterke punten van Instagram waren er volgens het onderzoek ook: je kunt je eigen identiteit er goed op uiten.
Van de sociale media scoorde Youtube het best in het onderzoek. Snapchat na Instagram het slechtst.
Vergelijken
In een reactie tegen de NOS over het onderzoek zegt mediapsycholoog Mischa Coster dat elk mens zich spiegelt aan zijn of haar omgeving. Maar zou dit bij jongeren nog extremer zijn. "Jongeren vergelijken de perfecte plaatjes met hun eigen leven en twijfelen dan of ze het zelf allemaal wel goed genoeg doen. Ze twijfelen meer over hun eigen identiteit en zijn daardoor gevoeliger voor de dingen die op social media voorbij komen."
Jezelf spiegelen aan anderen is op zich geen probleem, maar onthoud dus altijd: op sociale media en juist op Instagram ziet het leven van de ander er perfecter uit dan het is. De moraal van het verhaal: online is veel schijn. Maar dat wist je natuurlijk allang!