De mededeling kwam aan als een mokerslag. Op 22 augustus vorig jaar stonden drie agenten op de stoep bij huize Kulkens in Kortenhoef. „Uw zoon heeft een ongeval gehad, is gereanimeerd en overgebracht naar het Academisch Medisch Centrum”, kreeg moeder Kulkens te horen. Vader Michael Kulkens (46), bedrijfsleider bij een bouwmarkt, was toen in Amstelveen. „Ik heb mijn werk laten vallen en ben naar het ziekenhuis in Amsterdam gegaan.”

Zo’n twaalf uur leefde hun zoon nog. „Politie, brandweer en artsen vochten voor zijn leven. Maar het mocht niet baten.”

Tommy-Boy was in Bussum, niet ver van Kortenhoef, geschept door een auto. „Hij was die zonnige dag met zijn fiets op weg naar atletiek. Hij kwam uit een bos fietsen. Vanuit dat bos ben je meteen op de weg. Tommy lette niet op het verkeer, maar was met zijn telefoon bezig. Hij zocht in een muziek-app. ’s Avonds zou hij diskjockey zijn op het verjaardagsfeestje van onze 11-jarige dochter. De vrouw die Tommy-Boy heeft aangereden, kon er niks aan doen. Ook zij vindt het vreselijk wat er is gebeurd.”

Het besef dat telefoongebruik op de fiets levensgevaarlijk kan zijn, kwam op 11 januari dit jaar weer hard binnen bij Michael Kulkens. „In Hilversum schepte ik bijna twee jongens die op de fiets bezig waren met hun mobieltje. Het schoot door me heen: „Staan er straks bij familie van die jongens ook weer agenten op de stoep om te vertellen dat ze in het ziekenhuis zijn opgenomen?”

Kulkens schreef na het incident in januari op Facebook zijn zorgen over bellen op de fiets van zich af. Hij wil dat de overheid jongeren er meer van doordringt hoe gevaarlijk het is om op de fiets met een telefoon bezig te zijn. Tal van mensen reageerden instemmend op zijn hartenkreet. Kulkens sprak gisteren in Den Haag met minister Schultz van Infrastructuur en met Kamerleden over de problematiek.

Schultz liet weten dat ze de mogelijkheid van een verbod op bellen tijdens het fiets gaat onderzoeken. Een op de drie jongeren tussen de 12 en 21 jaar gebruikt de mobiele telefoon op de fiets. Bij 20 procent van de ongevallen met fietsers tussen 12 en 24 jaar blijkt een smartphone een rol te hebben gespeeld.

Kulkens is blij dat hij in politiek Den Haag een luisterend oor vond voor zijn verhaal over de gevaren van telefoongebruik op de fiets. „Een verbod alleen helpt niet. Ik pleit voor een grootschalige voorlichtingsactie. Denk aan de BOB-campagne, die ervoor zorgde dat veel jongeren niet zo snel met drank op achter het stuur zullen stappen.”

Ook voert de vader uit Kortenhoef een pleidooi voor een makkelijk te gebruiken app die ervoor zorgt dat berichtjes op de telefoon boven een snelheid van bijvoorbeeld 15 kilometer per uur niet via een piepgeluid of een trilling zijn te horen of te voelen. „Uit onderzoek blijkt dat zo’n pinggeluidje veel doet met jongeren. Ze worden als het ware even helemaal gek en willen metéén weten van wie ze een bericht krijgen en wat daar in staat.”