Tijdens een recente catechisatieles wordt de christelijk gereformeerde predikant uitgedaagd. Zijn leerlingen verzekeren hem dat Urk een uitgaansgelegenheid kent die ook bij hem door de beugel kan.
Op de eerstvolgende zaterdagavond is de predikant present. De aanblik van tientallen aanwezige vrouwelijke catechisanten grijpt hem aan. Gehuld in niemendalletjes zijn ze letterlijk doelwit van betastingen door de aanwezige jongens.
Tijdens de eerstvolgende les gooit de predikant de knuppel in het hoenderhok. „Nu begrijp ik waarom jullie je op deze onthullende manier kleden” spreekt hij de dames rechtstreeks aan. „Jullie wíllen dat jongens zo met jullie omgaan.”
Het wordt stil. Hun predikant heeft gelijk.
Schuld en schaamte
Ds. De Boer pakt een veelgebruikte Bijbel van zijn bureau. „Er wordt op meer dan 200 plaatsen in de Bijbel gesproken over kleding. Nergens vind je echter iets terug van de discussies die jongeren tegenwoordig vaak en graag voeren; hoe kort een rok mag zijn, of een legging wel of niet verantwoord is enzovoorts. Waarom niet? Omdat onze samenleving een compleet andere is die in dan de Bijbelse tijd.”
Volgens de predikant zijn daar twee belangrijke oorzaken voor aan te wijzen. „Door de secularisatie is het besef van schaamte en schuld verdwenen. En na de seksuele revolutie in de jaren zestig wordt er heel anders met het lichaam omgegaan.”
De praktijk anno 2012 baart hem zorgen. Toch benadrukt de predikant liever de positieve kanten die aan kleding kleven. „Die zijn er. Als je je identiteit maar aan Gods Woord ontleent.”
Bijbelteksten over kleding en uitleg van de dominee
1. En de Heere God maakte voor Adam en zijn vrouw rokken van vellen, en toog ze hun aan (Genesis 3:21).
„Kleding ontstaat in het paradijs. Adam en Eva verliezen door de zonde als eerste mensen hun onschuld. Ze schamen zich voor elkaar en tegenover God. Op dat moment maken ze voor zichzelf kleding van bladeren.
Als God de relatie met de mens herstelt, geeft Hij Adam en Eva kleding met het oog op elkaar; om met de ander in een goede, positieve zin om te gaan zonder in de sfeer van schaamte en schuld terecht te komen. De achtergrond bij het instellen van kleding is negatief, maar in het vers wordt de positieve kant ervan benadrukt.
In 2012 is het besef van schuld en schaamte net zo belangrijk als in de tijd van de Bijbel, maar worden ze niet meer beleefd. Schaamte schept tegenwoordig geen afstand meer, maar prikkelt. En wat schuld is, valt aan steeds minder jongeren uit te leggen. De Bijbelse betekenis van deze kernwaarden zullen daarom opnieuw ingevuld en voor jongeren vertaald moeten worden.”
2. En zij kwamen tot Jezus, en zagen de bezetene zittende, en gekleed, en wel bij zijn verstand, namelijk die het legioen gehad had, en zij werden bevreesd (Markus 5:15).
„De bezetene van Gadara was door niemand te benaderen. Hij leefde tussen de graven en was naakt. Als Jezus hem gezond maakt, geneest Hij hem niet alleen van de demonen, maar ook van de gevolgen. De man krijgt zijn verstandelijke vermogens terug en Jezus kleedt hem. De Heere herstelt hem in ere. Markus vraagt zich niet af waar die kleding ineens vandaan komt. Het hoort bij Jezus’ werk en Zijn volledige herstel.
Vaak beweren jongeren: Het gaat niet om de buitenkant, maar alleen om het hart. Jezus bewijst in deze geschiedenis dat Hij oog heeft voor de gehele mens. Wij maken te veel scheiding tussen het hart en het dagelijks leven. Het gaat om je hele hebben en houden.”
3. De krijgsknechten dan, als zij Jezus gekruist hadden, namen Zijn klederen, (en maakten vier delen, voor elke krijgsknecht een deel) en de rok. De rok nu was zonder naad, van boven af geheel geweven (Johannes 19:23).
„Als de Heere Jezus aan het kruis hangt, is Hij naakt. Wat een diepe les. Als Christus Zich laat ontkleden om zondaren te bekleden met Zijn gerechtigheid, is dat dan niet de norm die wij moeten hanteren als we kleding aanschaffen? Wordt jouw kledingstijl bepaald door het kruis?
Als je als christen wilt leven, wordt je leven beheerst en bepaald door Christus. „Mag ik niet komen zoals ik ben?” vragen sommige jongeren op catechisatie. Ja. Maar Christus verandert je wel als je bij Hem komt.
Een discussie over de ‘juiste’ lengte van een rok ga ik niet aan. Het gaat erom dat zaken zoals integriteit, seksualiteit en intimiteit benoemd worden. Als onze kledingkeus wordt bepaald door de normen van schuld en schaamte, trek je de discussie uit de sfeer van wetticisme.”
4. Welker versiersel zij, niet hetgeen uiterlijk is, bestaande in het vlechten des haars, en omhangen van goud, of van klederen aan te trekken; Maar de verborgen mens des harten, in het onverderfelijk versiersel van een zachtmoedige en stille geest, die kostelijk is voor God. Want alzo versierden zichzelven eertijds ook de heilige vrouwen, die op God hoopten (...) (1 Petrus 3:3-5).
„Petrus beschrijft de levenswandel van de vrouw die de Heere vreest; eenvoudig, ingetogen. Het uiterlijk is daarmee verbonden. Wat communiceer jij met je haardracht, met je kleding? Is aan je uiterlijk af te lezen hoe je in het leven staat en voor God?
Dat vrouwen rechtstreeks aangesproken worden, betekent niet dat jongens en mannen vrijuit gaan. Zij zijn zich over het algemeen meer bewust hoe de samenleving is verseksualiseerd. Ze krijgen ontzettend veel prikkels binnen via reclame en media en voelen haarscherp aan hoe de mode daarop inspeelt. Hun verantwoordelijkheid om goed met deze prikkels om te gaan, mogen zij niet bij vrouwen neerleggen.
Met name vaders hebben in hun gezin een heel belangrijke taak. Zij zullen hun kinderen de vraag moeten stellen: Waarom draag je deze kleding? Bepalend is de vraag: Hoe sta je tegenover de Heere? Het gaat om een persoonlijke relatie met Hem. Dan durf je ook in je kleding te laten zien waar je voor staat.”
Bron: Puntuit, december 2012, beeld RD.