Gregory sluit binnenkort het derde jaar van de bachelor aan de Wageningen Universiteit af. Volgend studiejaar begint hij met zijn master. De afgelopen maanden stond hij vijf uur in de week voor de klas op het Van Lodenstein College. „Voor een minor educatie. Ik wil namelijk graag biologiedocent worden. De interactie met de scholieren ging goed. Het is leuk.”

Vooroordelen en onbegrip
Het eerste waar Gregory tijdens zijn studie tegenaan liep, waren de vooroordelen en het onbegrip tegenover christenen en creationisten. „Als je toch iets van je standpunten wilt uitdragen en uitleggen, moet je eerst die vooroordelen uit de weg ruimen. Ze zeggen bijvoorbeeld dat een creationist niet gelooft dat er evolutie plaatsheeft. Dat is niet juist. We accepteren macro-evolutie (evolutie tussen de soorten, MK) niet, maar micro-evolutie (binnen een diersoort, MK) wel. Alleen voor dat laatste zijn bewijzen. In de ark hebben naar alle waarschijnlijkheid niet tien soorten spitsmuizen en vijf soorten olifanten gezeten, maar één soort spitsmuis en één soort olifant.”


"In de ark hebben naar alle waarschijnlijkheid niet tien soorten spitsmuizen en vijf soorten olifanten gezeten, maar één soort spitsmuis en één soort olifant.”


Evolutie is gemeengoed in de wetenschap. „Het vormt de basis van het bedrijven van wetenschap binnen een vakgebied zoals de biologie. En iedereen loopt maar met de malle meute mee. Hoewel ik onder studenten wel twijfels zie.”

Een creationistische mening accepteren seculieren dan ook niet of heel slecht, ervaart Gregory. „Ze tolereren weinig tegenspraak. Daarom ga ik het debat niet aan. In gesprek wil ik wel. Liefst een-op-een, zowel met studenten als docenten. Zodra ze merken dat je hen probeert te overtuigen, loopt de discussie vast. Voor tegenargumenten hebben ze een allergie ontwikkeld.”

Schokkend mensbeeld
Dat evolutionisme de heersende overtuiging is, wordt ook merkbaar tijdens tentamens en werkcolleges. „Er is maar één antwoord goed: het evolutionistische. Om toch fatsoenlijke cijfers te halen, moet ik dus een aanpassing doen tijdens mijn toetsen. Soms zet ik er wel een kritische noot onder.”

Bewijzen voor macro-evolutie heeft Gregory nog niet gezien. „Zo zijn er bijvoorbeeld amper aanwijzingen voor een overgang van waterdieren naar landdieren. Dat zou toch in logische reeksen gebeurd moeten zijn? Er zijn maar een of twee fossielen die enigszins in de richting wijzen. Van de ontwikkeling van weekdieren naar vissen ontbreekt ieder spoor. De gemeenschappelijke voorouder van reptielen en zoogdieren is ook niet gevonden. Er zijn zelfs geen aanwijzingen dat ze er geweest zijn.” Met enige verbazing in zijn stem: „Evolutie wordt geprofileerd als een wetenschappelijke theorie, terwijl het bewijs ontbreekt!”

Tijdens de opleiding is de 20-jarige student zelden aan het twijfelen gebracht. „Soms kreeg ik wel het gevoel dat evolutionisten een redelijk –met de nadruk op redelijk– argument hadden. Maar als ik me erin ging verdiepen, werd ik altijd weer duidelijk bevestigd in mijn standpunt. Ik heb nog weinig dingen gehoord en gezien waarbij evolutionisten echt een punt hebben.”


Over tentamens: „Er is maar één antwoord goed: het evolutionistische."


Het mensbeeld dat uit het evolutionistisch gedachtegoed rolt, ervaart Gregory als „schokkend.” Zo’n mensbeeld heeft ook ethische consequenties. „Ze zien de mens als een dier. Wel een heel intelligent dier. En het doel van een dier is dat het zijn genen doorgeeft en zich reproduceert. Zo redeneren ze dus ook over de mens: in termen van reproduceren, nageslacht voortbrengen. Ons intellect dient dan alleen om een grotere fitness (aanpassingsvermogen, MK) te kweken. Dat vind ik heel schokkend. Want de mens kreeg na de schepping wel de opdracht zich te vermenigvuldigen, maar het echte doel is God te dienen en Zijn eer groot te maken.”

Literatuur lezen
Hoe kun je staande blijven als er een stortvloed van theorieën over evolutie en het ontstaan van leven over je wordt uitgegoten? Gregory: „Het hebben van en praten met medestudenten die hetzelfde denken, is erg belangrijk. Maar ik ben wel van mening dat je door God bewaard moet blijven. Je kunt snel aan het twijfelen gebracht worden en meegesleurd worden. Belangrijk is: blijven lezen in de Bijbel. Ook heb ik veel gehad aan gesprekken met mijn predikant, ds. D. de Wit van de gereformeerde gemeente in Barneveld.”


„Ik ben wel van mening dat je door God bewaard moet blijven.”


Gregory pluist zelf bij evolutionistische uitspraken de achterliggende wetenschappelijke literatuur uit. Dat je inlezen is volgens hem ongelooflijk belangrijk. „De literatuur analyseer ik dan en daar stel ik kritische vragen bij. Je kunt alleen een goed tegenargument aandragen als je andersmans standpunt weet. Het vergt veel tijd, maar voor mij werkt het goed om zelf kritisch te denken. Hoewel ik weinig creationistische literatuur lees, kan ik me voorstellen dat anderen er veel aan kunnen hebben.”

Durf het gesprek aan te gaan, geeft Gregory studenten biologie mee. „Laat vanaf het begin zien waar je voor staat. Probeer daarbij niet te overtuigen. Mijns inziens werkt dat niet, dan ben je het gesprek direct kwijt. Probeer eerst begrip te kweken, vervolgens kun je verdergaan.”

Zelf had Gregory op momenten veel steun aan gelijkgezinde medestudenten. Ze stelden dapper kritische vragen. In de collegezalen waren ze soms dominant aanwezig. „Andere studenten zaten soms gewoon op onze input te wachten”, zegt hij lachend. „Wij namen er met elkaar de tijd voor om tegenargumenten te bedenken. Zo van: Welke vragen kunnen we hierbij stellen?”

Gregory kwam eens met een vraag op de proppen over een scheikundige wet die zegt dat alles streeft naar de grootst mogelijke chaos. „Want hoe is dat te rijmen met de theorie van evolutie, waarin er op aarde uit zichzelf veel meer orde zou zijn ontstaan?” Grijnzend: „Daar kwam de docent niet uit. Uiteindelijk kwam er een vaag antwoord: Er zou in een ander deel van het heelal meer chaos gekomen zijn. Op die manier kun je alles wegpraten.”


Dit is het vijfde deel (slot) in een serie met reformatorische studenten over de verandering en de vragen die zij ervaren tijdens hun opleiding. Vandaag: biologie.

Klik hier voor eerdere afleveringen over geneeskunde, economie, theologie en kunst.