-
Elis de Waard (18), Ridderkerk
„Na vandaag heb ik acht examens achter de rug. Aardrijkskunde, Engels, maatschappijwetenschappen, Nederlands, filosofie, Duits, geschiedenis en wiskunde. Dat laatste examen ging niet zo best. Gelukkig heb ik slechts een 2,7 nodig om gemiddeld een 5 te kunnen scoren.
Over het algemeen sta ik er goed voor, dus het moet vreemd lopen wil ik niet slagen. Het mooiste examen was geschiedenis, met uitdagende vragen en een goed niveau. Het meeste werk heb ik aan filosofie gehad, toch wel zo’n tien uur leren voor het examen. Ook maatschappijwetenschappen kostte me een avond en een deel van de nacht.
De goede contacten met vrienden en docenten op het Wartburg College ga ik straks wel missen. Dat onderlinge contact zal op de universiteit anders zijn. Tegelijkertijd zie ik uit naar de uitdaging van het hoge niveau dat straks van me verwacht wordt. Ik hoop theologie te gaan studeren aan het Hersteld Hervormd Seminarium.
Waarom theologie? Dat is een wat lastige vraag. Naar mijn overtuiging heeft het met roeping te maken. Eerst wilde ik iets met geschiedenis gaan doen, maar het idee om predikant te worden liet me niet los. Het werd steeds sterker, ook na een aantal gesprekken. Dit is de weg...
Mag ik docenten nog een tip geven? Zorg ervoor dat examenkandidaten duidelijkheid krijgen over de vier vrije weken voordat het examen begint. De een heeft wellicht extra training nodig, terwijl de ander aan één week voorbereiding genoeg heeft. Het zou mooi zijn als docenten dat voor iedereen persoonlijk inschatten, zodat je weet wat je wel en niet kunt doen. Nu is het een wat onzekere periode, waarin het leren uiteindelijk toch neerkomt op de laatste week. Die andere drie weken zijn nuttiger te besteden.”
-
Joanne Eikelenboom (16), Oud-Beijerland
„Het viel niet mee om me te concentreren tijdens mijn examens. Vorige week kreeg mijn vader heel plotseling een hersenbloeding en sindsdien ligt hij in het ziekenhuis. Dat was erg heftig voor ons als gezin. Gelukkig begint hij weer te herstellen, al is de linkerkant van zijn lichaam nog deels verlamd. Mijn moeder moest steeds naar het ziekenhuis, en van leren kwam niet veel. Daarom ben ik halverwege de week naar een vriendin gegaan, zodat ik me iets beter kon concentreren op mijn examens.
Toch merkte ik dat het maken van mijn examens me veel moeite kostte. Ik heb havo gedaan in de vakken Nederlands, Engels, Duits, Frans, wiskunde, geschiedenis en aardrijkskunde. Dat laatste was lastig, omdat we het examen ’s middags moesten maken, terwijl we ’s ochtends al een ander examen hadden gedaan. Dat was een moment waarop ik merkte dat mijn concentratie niet was zoals die zou moeten zijn.
Geschiedenis was het pittigst voor mij en ook Engels viel niet mee. Van sommige examens denk ik dat ik ze slecht gemaakt heb, maar zo’n gevoel had ik tijdens toetsweken ook weleens en dan viel het toch altijd weer mee. Misschien heb ik een herkansing nodig voor geschiedenis, maar ik slaag denk ik wel.
Volgend jaar hoop ik de hbo-studie maatschappelijk werk en dienstverlening te gaan doen aan de Hogeschool Rotterdam. Wat ik ermee wil, weet ik nog niet helemaal zeker. Misschien werken in een jeugdgevangenis of iets in de jeugdzorg. Ik ben echt toe aan een volgende uitdaging. Het is leuk geweest op het Wartburg College in Rotterdam, maar nu is het tijd voor iets nieuws.”