Een bescheiden kantoorgebouw aan een kronkelweggetje buiten Barneveld. Daar huist Van Koesveld Beheer BV, een bureau waar acht voltijds personeelsleden zich al heel wat jaren bezighouden met financiële advisering.
Het grootste deel van zijn werkweek zit Van Huffelen op de weg, rijdend van klant naar klant, het hele land door. "Elke klant is weer anders, dat is het boeiende van dit vak. Als ik ''s morgens uit Genemuiden vertrek, zeg ik wel eens tegen m''n vrouw: Ik ben benieuwd wat ik nu weer zal aantreffen. Het ene ogenblik zit ik bij een jong stel dat de beste hypotheekconstructie voor de aankoop van hun eerste huis wil; een uur later bij een zakenman die zijn geld op een veilige manier wil beleggen, zonder dat hij er zelf al te veel omkijken naar heeft. We regelen pensioenvoorzieningen, maar adviseren mensen ook over het opbouwen van een spaarpotje voor hun kinderen."
Variatie
Van Huffelen werkt hoofdzakelijk binnen de gereformeerde gezindte. "Op den duur krijg je behoorlijk wat mensenkennis. Je gaat naar de predikant, de machinebankwerker en de zelfstandige ondernemer. Dat is echt fantastisch; zo veel verschillende mensen. Financiële planning is voor iedereen dichtbij gekomen. Daardoor is de werkgelegenheid in deze sector sterk gegroeid. Er is veel geld in Nederland, er wordt veel over gepraat, maar de wetgeving is er niet eenvoudiger op geworden, dus men heeft behoefte aan advies. We komen bij mensen die zich grondig in de zaakjes verdiepen, maar ook bij mensen die zich er nog nooit voor geïnteresseerd hebben. Bij die laatste groep probeer je alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen, al valt dat niet altijd mee."
Het moet zo klikken dat mensen je het vertrouwen geven, zegt Van Huffelen. "Je kijkt bij mensen achter de voordeur en dat kan gevoelig liggen. Hun he le hebben en houden komt immers boven tafel." Enthousiast: "Er is niets mooiers dan voor mensen een goed advies te kunnen klaarmaken."
Spaarzaam
Van Huffelen had vroeger een bedrijfje in Genemuiden, waar hij in relatiegeschenken handelde. Begin 1995 trad hij bij Van Koesveld in dienst. Het waren de jaren waarin de welvaart in Nederland tot steeds grotere hoogten steeg. Steeds meer mensen gingen beleggen in plaats van hun geld op te potten op een spaarrekening. "Van spaarrente moest je bijna de helft naar de belasting brengen, dus werd er gezocht naar andere mogelijkheden die de wetgever biedt."
Nederlanders staan bekend als een spaarzaam volk. "Je merkt bij ouders dat ze het belangrijk vinden dat hun kinderen, ook van hun verdienste in hun bijbaantje, geld opzijleggen. Daarbij speelt een rol dat steeds meer mensen een eigen huis willen. Een eigen woning is iets van jezelf en de waarde ervan neemt in de loop der jaren fors toe."
Ook als het om pensioenen gaat, is er veel veranderd. "Vroeger praatte je daar niet over. De werkgever regelde dat, en klaar. Nu wordt er meer over nagedacht, vooral ook omdat mensen er anders na hun pensionering fors op achteruit kunnen gaan. Neem alleen al het AOW-gat: vanaf 2015 krijgen mannen die een jongere vrouw hebben, in de jaren totdat hun vrouw de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, een fors lager bedrag."
Ontduiking
Drie vragen staan centraal in de advisering: Wat wil de klant, wat heeft de klant en wat is er mogelijk binnen de fiscale spelregels. "Mensen hebben onvoldoende zicht op de mogelijkheden die de wetgever biedt en op de vrijstellingen die ze kunnen benutten. Wij worden voortdurend bijgeschoold, zoals na de recente wijziging van de Wet op de inkomstenbelasting."
Aan het ontduiken van de wet werkt een goed adviseur niet mee, zegt Van Huffelen. "In de financiële wereld gebeuren wel eens dingen waarvan je zegt: Hoe is het mogelijk! Het is daarom van belang dat mensen een adviseur kiezen van wie ze weten dat hij volgens bepaalde normen en waarden werkt. Deze voorschriften worden dit jaar vastgelegd in een "gedragscode informatieverstrekking dienstverlening intermediair" (gidi). Dit houdt ook in dat alleen met banken en maatschappijen zaken worden gedaan die deze code onderschrijven.
We zoeken voor een klant maximaal gebruik te maken van wettelijke mogelijkheden. Met zwart geld willen we niets en kunnen we ook niets, want alles wordt geregistreerd en is controleerbaar."
Band met de klant
Toen de beurskoersen scherp daalden na de aanslagen in Amerika, kreeg Van Huffelen een paar bezorgde telefoontjes. "Niet veel. Een algemeen advies is: Doe niets als de beurs zo scherp stijgt of daalt. Kijk naar de langere termijn. Ga nooit uit van een te hoog rendement, maar laat ook het hoofd niet hangen als het een keer wat slechter gaat."
"Vreugdevol, maar ook wel eens triest", typeert Van Huffelen zijn werk als financieel adviseur. "Mensen willen sparen, er moet echter wel iets zijn waarmee je kunt gaan sparen. Maar voor mensen die wel wat mogelijkheden hebben, is het voor ons een uitdaging de beste oplossing te bedenken. Je krijgt een band met zo''n klant. Je volgt zijn wel en wee en zonodig doe je voorstellen om de getroffen voorzieningen bij te stellen. Zelf heeft de klant dat vaak onvoldoende in de gaten, of hij heeft geen tijd of zin om zich erin te verdiepen."
Een baan ''van acht tot vijf'' is het niet. "Ik ben met het avondeten meestal niet thuis", constateert Van Huffelen nuchter. "Daar staat tegenover dat ik ook dagen thuis werk om de administratie af te handelen."
Betrouwbaarheid, kennis van zaken, de klant centraal willen stellen en zijn situatie goed kunnen inschatten, zijn volgens Van Huffelen basisvoorwaarden om dit werk te kunnen doen. "Meestal begin je er ook niet op je achttiende aan, maar doe je eerst wat levenservaring op."
Opleiding
-Wie financieel adviseur wil worden, kan na de havo of het vwo ervoor kiezen een vakopleiding voor hypotheek- of pensioenadviseur te gaan volgen via het Nederlands Instituut voor het Bank-, Verzekerings- en Effectenbedrijf.
-Wie een bredere basis wil, laat zich opleiden tot volledig gecertificeerd planner. Adviesbureaus geven hun adviseurs vaak ook een interne opleiding.
-Bijscholingscursussen, bijvoorbeeld na een wetswijziging, worden ook verzorgd door verzekeringsmaatschappijen en banken.