In 1978 startte Rensink zijn loopbaan. Hij werkte bij diverse architectenbureaus. Toen de economische recessie toesloeg, begon hij in 1983 voor zichzelf. Zes jaar later stortte hij zich op de zesjarige academische opleiding voor architect in Arnhem. "Dat was een zware tijd. Vier dagen werken en vrijdag en zaterdag naar school. Ik had ook nog m''n gezin met twee kinderen. Daarom ben ik tussendoor drie jaar gestopt. Maar ik wilde het afmaken. In 1999 ben ik afgestudeerd", zegt Rensink in zijn kantoor onder het huis.

Klei

De werkkamer is groot en vol. Een tekentafel, enkele computers, boeken, mappen met bouwschetsen en veel foto''s. Op een plank staat een maquette van een groot kantoor dat de Eper architect heeft getekend.

Daarnaast staan enkele modellen van klei opgesteld. Van sommige is duidelijk wat het voorstelt, andere zijn producten van een creatief brein. "Ik klei graag", constateert Rensink lachend. "Beeldend vermogen is in de architectuur ongelooflijk belangrijk. Door met kleimodellen te werken, ontdek je modellen of vormen die je anders nooit had gezien. Je moet af van de hokjesgeest om steeds maar volgens een bepaald patroon te denken. Als iemand een dakkapel op zijn huis wil, moet je als architect je opdrachtgever duidelijk maken dat er veel meer mogelijk is dan de vorm van een dakkapel zoals bijna iedereen die heeft. Veel mensen blijken daar helemaal niet aan gedacht te hebben."

Digitale toonzaal

In de architectuur is volgens Rensink tegenwoordig heel veel mogelijk. "Materialen die je vroeger slechts voor bepaalde gedeelten van een huis of kantoor gebruikte, kunnen nu ook op heel andere plaatsen worden gebruikt. Glas is een mooi voorbeeld. Vroeger was glas uitsluitend voor de ramen. Nu is het door allerlei technieken mogelijk om glas bijvoorbeeld in grote wanden, daken of vloeren op te nemen. Computers kunnen ervoor zorgen dat hout of welke grondstof dan ook in allerlei vormen of constructies geschaafd of gevormd kan worden. Dat is de kracht van de techniek."

De computer is volgens Rensink bovendien een geweldig hulpmiddel in de communicatie tussen opdrachtgever en architect. "Iemand die bijvoorbeeld een huis of kantoor wil laten bouwen, kan al voordat er ook maar iets gebouwd is in zijn huis ''rondlopen''. Met bepaalde software op de computer kan ik mensen laten zien hoe hun huis of kantoor er vanbinnen uit komt te zien", vertelt Rensink geestdriftig. "De computer laat ons het huis of kantoor vanuit verschillende invalshoeken zien. Problemen met de lichtval of hinder door omliggende gebouwen komen dan heel snel boven tafel."

Aruba

Van werk is de Eper architect altijd verzekerd. "Mijn regio is erg groot. Adverteren doe ik nooit. De opdrachten komen via mond-tot-mondreclame. Op dit moment ontwerp ik zelfs een huis voor iemand op Aruba. Verder moet je zorgen dat je een groot netwerk om je heen bouwt."

Voordat Rensink ook maar een schetsje op papier zet, praat hij eerst uitgebreid met zijn opdrachtgever. "Het eerste gesprek met iemand die wil (ver)bouwen, is het belangrijkst. Daarin vraag ik naar alles wat ik van hem of haar wil weten om een goed beeld te krijgen van wat iemands diepste wensen zijn. Ik stel bijvoorbeeld ook vragen over iemands hobby''s en interesses om zo een goed beeld te krijgen van de persoon die voor mij zit.

Ooit maakte ik een ontwerp voor de verbouwing van een bungalow. Toen ik bij die mensen kwam, viel mijn oog direct op een mooi plekje bij de entree van het huisje. In de stoep waren steentjes in een cirkel gelegd en aan de rand daarvan stond een bankje. Ik heb die mensen toen gevraagd waarom ze die cirkelvorm in de stoep hadden laten aanleggen. Dat wisten ze zelf eigenlijk niet goed. Toch wilde ik iets met die vorm doen. Het bleef me bezighouden, ook al had ik intussen al een prachtige tekening op papier staan waarbij ik was uitgegaan van rechthoekige vormen. Uiteindelijk is er toch een ontwerp uitgekomen waarin de verbouwde bungalow diverse rondingen heeft met niet-alledaagse materialen. Het was een hele klus, maar het geeft je ontzettend veel voldoening."

Rensink is zich ervan bewust dat architecten wel creatief kunnen zijn, maar ook hun beperkingen kennen. "Ik moet natuurlijk ook naar bestemmingsplannen kijken. Zo''n plan zorgt voor grenzen waarmee je rekening hebt te houden. Bovendien zijn mijn opdrachtgevers gebonden aan een bepaald budget."


Opleiding

  • Er zijn 8000 architecten in Nederland; 70 procent is aangesloten bij de Bond Nederlandse Architecten.
  • Vooropleiding: hts vereist.
  • Deeltijdopleidingen van zes jaar, gecombineerd met beroepspraktijk:
  • Academie van Bouwkunst in Rotterdam, Groningen, Arnhem, Maastricht en Amsterdam.
  • Academie voor Architectuur en Stedenbouw in Tilburg.
  • Voltijdopleidingen: TU Delft en TU Eindhoven. Belangrijk vak: wiskunde Belangrijke eigenschappen: beeldend vermogen en creativiteit