Cors van den Broek (15) uit Ochten vond de periode van thuisonderwijs relaxed. De 3-havo leerling van het Van Lodenstein College in Kesteren vertelt dat hij meer vrije tijd had. „Maar daardoor ging je je soms ook vervelen. Al met al was het thuisonderwijs goed te doen. Zo’n twee of drie keer per week hadden we online les via Microsoft Teams. Ik vind dat school het thuisonderwijs snel en goed heeft opgezet. Wat ik lastig vond aan thuisonderwijs is dat je minder goed om uitleg kunt vragen. Natuurlijk kun je de docenten mailen of berichtjes sturen en bellen via Teams, maar ik had wel graag meer uitleg in real life gewild. Vooral bij vakken die ik moeilijk vind, zoals Frans. Ik vond het fijn om het schoolwerk zelf in te kunnen plannen. Daardoor had ik vaak tijd over. Als ik bijvoorbeeld een deadline had om 23.59 uur, dan had ik daar de hele dag de tijd voor.”
Cors is blij dat de scholen in september weer volledig opengaan. „Ik heb er zin in. Momenteel hebben we lesuren van 25 minuten. Eigenlijk is dat te kort, dus ik ben blij dat we in september weer langere lesuren krijgen. Verder mis ik mijn klas. Ik ben nu al bijna vier weken lang weer een paar uur per week naar school geweest. Dat is gezellig, maar dan is slechts de halve klas aanwezig. Na de zomervakantie worden de klassen gesplitst, omdat we verschillende uitstroomprofielen hebben gekozen. Het is jammer dat we deze twaalf weken samen als klas hebben moeten missen.”
Rust
Gerlinde van Sligtenhorst (17) uit Barneveld zit in het eerste leerjaar van de opleiding tot Onderwijsassistent op het Hoornbeeck College in Amersfoort. Ze vond de afgelopen periode van thuis onderwijs wat rommelig. „Niemand had het echt zien aankomen dat we niet meer naar school zouden mogen. Maar aan de andere kant is het goed opgepakt. We kregen bijvoorbeeld een lijst met vervangende opdrachten. Verder hadden we les via Microsoft Teams. Op die manier was er ook ruimte voor één op één gesprekken. Tijdens de eerste periode hadden we drie halve dagen per week les. Daarna zou ik gaan stagelopen.”
Gerlindes stage liep anders dan gepland. „Ik zou stage gaan lopen op de Rehobothschool in Barneveld. Toen de school weer geopend was, bleek het er te druk te zijn voor een stagiaire. Daarom heeft school contact opgenomen met de Rehobothschool in Kootwijkerbroek. Nu loop ik daar drie dagen per week stage. Gelukkig kan ik de stage op deze manier nog voor de zomervakantie afronden.”
De Barneveldse vond het lastig dat ze haar docenten niet één op één kon spreken. „De communicatie verliep soms wat moeizamer dan op school. Als je een opdracht niet snapte, kon je hem niet even aanwijzen. Dan moest je helemaal uitleggen waar de opdracht stond.” Verder miste Gerlinde haar klasgenoten. „Soms bleven we na een online les wat langer kletsen via Teams, maar dat is toch anders dan elkaar echt zien.”
Toch merkte Gerlinde ook de voordelen van het thuisonderwijs. „Ik houd van rust tijdens de lessen, zonder al teveel prikkels om me heen. In de afgelopen periode kon ik aan mijn eigen bureau zitten en de lessen volgen. Verder hoefde ik niet te reizen om op school te komen. Maar ik vind het niet erg dat school in september weer gaat beginnen.”
Lastig samenwerken
Verpleegkunde student Eline van Schaik (18) vond het aan het begin van de coronacrisis heerlijk om thuis ‘school’ te hebben. „Nu het langer duurt, vind ik het vervelend.” De derdejaars studente van het Hoornbeeck College in Amersfoort mist vooral haar klasgenoten. „Nu app je of bellen we met elkaar. Het fysieke contact mis ik wel.” In de afgelopen vier maanden is Eline één keer naar school geweest. Dat was nodig om te oefenen voor haar EHBO-examen. „Bij binnenkomst moest ik mijn handen desinfecteren en voordat ik het lokaal binnenging moest ik handschoenen aandoen. Voor de vijf leerlingen die er waren, was er een eigen pop geregeld om mee te oefenen.” Eline ziet veel voordelen van thuis onderwijs volgen. „Je hebt meer vrijheid. Je hoeft niet weg, je hebt geen stress over in welk lokaal je moet zijn of welke bus je straks moet nemen. En je kan nu tijdens de les even je kamer opruimen.” Er zijn ook nadelen. „In de lessen is er bijna geen mogelijkheid om even met elkaar te praten. Opdrachten samen maken is nu een heel gedoe. Een app-groep aanmaken, gezamenlijk document opstarten. Op school schoof je even de tafels tegen elkaar aan en je hebt de opdracht zo gemaakt met elkaar.” De verpleegkundige in spé heeft de afgelopen periode gebruikt om het roer om te gooien. „Ik heb te maken met overgewicht. Nu ik langere tijd thuis zit, is het makkelijker om een nieuwe gewoonte aan te leren. Ik ben nu gefocust om gezond te leven. Dat probeer ik ook vast te houden na de coronacrisis.”
Minder concentratie
Gerrinda de Ruijter (13) heeft aan de ene kant wel zin om naar school te gaan, maar aan de andere kant heeft thuis zijn ook wel zijn voordelen. „Klasgenoten zien, gesprekken met ze voeren en heerlijk weer naar school fietsen. Tijdens de fietstocht naar school zie je allemaal leuke dingen en is het gezellig met elkaar. Dat mis ik nu wel.” De beginperiode van de coronacrisis vond Gerrinda het leuk om thuis te zijn. „Je hebt meer vrijheid als je thuis bent. Als ik er even niet uitkom met huiswerk, ga ik even naar buiten. Maar naarmate de vakantie dichterbij komt en ik langer thuis zit, wordt mijn motivatie minder.” Thuis is Gerrinda haar concentratie minder dan op school. „’s Ochtends lever ik mijn mobiel in, zodat ik minder afgeleid ben en iets meer kan doen voor school.” Een voordeel van weer naar school gaan na de zomervakantie is het dagritme, vindt Gerrinda. „Nu heb ik bijna geen ritme. Behalve dat we thuis om 8.00 uur met zijn allen een rondje lopen, daarna begin ik aan mijn lessen.”