„Toen ons werd verteld dat we lessen over de tabernakel zouden gaan krijgen, was ik meteen enthousiast”, vertelt Marc. „Het leek mij mooi om na elke theorieles ook een praktijkles te krijgen waarin we met een groepje een tabernakel in elkaar zouden gaan zetten. Omdat ik wel een bouwer ben, zag ik die uitdaging wel zitten.”
Marc deed net als leeftijdsgenoten uit de christelijke gereformeerde kerk in Bunschoten mee aan een proef met een lessenserie over de tabernakel, speciaal voor doeners in de kerk (zie ”Les voor doeners”).
Ellouise: „Ik dacht dat we onze tijd hard nodig zouden hebben om zo’n tabernakelmaquette te maken. Maar het ging goed. Er waren twee mensen uit de gemeente die ons groepje hielpen bij het bouwen. Een van hen was mijn mentor, zij was ook bij de theorielessen aanwezig.”
Reiniging
Marc wist voordat hij de tabernakellessen kreeg nog lang niet zo veel als hij nu weet over de tabernakel. „Ik wist dat de tabernakel bedoeld was als tempel. En dat het volk die mee moest dragen tot aan het beloofde land.” Ellouise: „Ik wist dat de tabernakel verdeeld was in het heilige en het heilige der heilige, en dat daar alleen priesters mochten komen.”
Nu weten de twee ook welke onderdelen er in de tabernakel stonden en hoe alles iets te zeggen had over de Heere Jezus. „Het koperen wasvat zegt iets over de reiniging van je handen en voeten. Zo moeten we ook schoongemaakt worden van onze zonden”, weet Marc. „Er werd tijdens de theorielessen ook steeds een vergelijking getrokken met ons eigen leven”, vult Ellouise aan. „We moesten elkaar bijvoorbeeld een minuut lang aankijken. Ik deed dat met mijn beste vriendin, maar we konden niet stoppen met lachen. We hebben ervan geleerd dat we door onze zonden ook God niet meer recht aan kunnen kijken. Het brandofferaltaar wees erop dat je zonden toch vergeven kunnen worden.”
Creatief
Bij de bouwlessen heerste zowel in het groepje van Ellouise als van Marc een goede sfeer. Van het samen praktisch bezig zijn leerden ze veel. Marc: „Je leert elkaar en ook elkaars kwaliteiten beter kennen. De persoon in ons groepje die goed kon organiseren verdeelde de taken en hield de planning in de gaten. Een ander, die goed kon tekenen, tekende alle maten af. Omdat ik creatief ben, heb ik de altaren, de tafel met de toonbroden en het koperen wasvat gemaakt. Van hout, metaal en klei.”
De voltooide tabernakels zijn alle elf tentoongesteld in een zaal van de kerk. Gemeenteleden mochten de bouwmaquettes komen bekijken en hun stem uitbrengen op de tabernakel die zij het mooist vonden. „Wij mochten erbij staan om uitleg te geven”, geeft Ellouise aan. „Door het gat dat we bovenin hadden gemaakt, konden mensen in het gebouw kijken. Veel gemeenteleden zeiden dat ze onder de indruk waren van al het werk.”
De tabernakel van de groep van Marc kreeg de meeste stemmen. „We kregen een bon om als groep met elkaar uit eten te gaan. Die hebben we na een paar weken verzilverd.”
De stuurgroep Doeners in de Kerk heeft een lessenserie over de tabernakel uitgegeven. Door interactieve lessen en het maken van een bouwmaquette komen jongeren meer te weten over de tabernakel. Bij de lessen hoort een handboek voor catecheten, leidinggevenden of docenten. Daarnaast is er een werkboek voor de jongeren.
>>doenersindekerk.nl/tabernakellessen