Over een goede definitie van antisemitisme wordt al eeuwenlang gediscussieerd. De 31 lidstaten van de Alliantie kwamen met de volgende definitie: ‘Antisemitisme is een bepaalde perceptie over Joden, die tot uiting kan komen als haat tegen Joden. Mondelinge of lichamelijke verschijningsvormen van antisemitisme zijn gericht tegen Joodse of niet-Joodse individuen en/of hun eigendommen, tegen Joodse gemeenschapsinstellingen en religieuze gebouwen.’ Vereenvoudigd: Het anders behandelen van Joden als persoon of als groep dan andere mensen of bevolkingsgroepen, in het bijzonder het zich vijandig opstellen tegen Joden op grond van vooroordelen.
Het antisemitisme zorgt voor onvrede. Onvrede in mensenharten, die gevoed wordt door negatief nieuws over het Joodse volk. Onvrede in buurtschappen, omdat de Joodse buurman niet meer veilig is voor zijn islamitische overbuurman of voor zijn Nederlandse buurvrouw, die vindt dat hij een smeerlap is. Onvrede in een land, omdat het nationalistische gevoel vindt dat buitenlanders in hun eigen land horen. Onvrede wereldwijd, omdat de Joden naar hun eigen land moeten, maar dat eigen land hun niet gegund wordt. Er komen steeds meer moslims naar Nederland, die hun haat tegen de Joden meenemen. Mede daardoor groeit in Nederland de afkeer tegen Israël. De Nederlandse politiek wordt steeds meer pro-Palestijns en anti-Israël. Hierdoor worden haatgevoelens bij het Nederlandse volk aangewakkerd.
Een ander argument wat wij graag onder de aandacht willen brengen, is dat alle mensen ten diepste gelijk zijn. Wanneer wij het woord discriminatie horen, is de kritiek niet van de lucht. Internet geeft de volgende omschrijving van discriminatie: ‘Het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen.’ Wat doen wij als we antisemitisme tolereren? Juist! Het ongelijk behandelen of achterstellen van een bepaalde groep mensen, in dit geval de joden. Sterker nog, antisemitisme is een ander woord voor Jodenhaat. Nu is de vraag die bij ons opkomt: Waarom zou het ene volk meer waard zijn dan het ander? We stammen allemaal af van dezelfde voorouders, de een is dus niet belangrijker dan de ander. Ook in het licht van de Bijbel zijn alle mensen gelijk.
Een heel andere reden waarom het antisemitisme niet zo door mag blijven ontwikkelen, is het feit dat Israël het volk van God is en blijft. Ze is Zijn oogappel. God zal het onrecht tegen Israël straffen, zo niet nu, dan bij het Laatste Oordeel. Wij zijn inwoners van een land dat zich tegen Israël keert. Wij zijn inwoners van een vijand van Israël en dus van een vijand van God. Wie niet voor Mij is, is tegen Mij, zegt Jezus in Mattheüs 12 vers 30. Laten we op onze tellen passen en ons buigen voor de God van Israël. Opdat Hij ons nog genadig zal zijn.
Maar Israël is toch altijd al gehaat en zal dat toch ook altijd blijven? Zo lijkt het inderdaad wel. We mogen er echter niet aan toegeven, maar we moeten er tegen opstaan en opkomen voor Gods volk. Zijn Joden dan geen buitenlanders die hier niet thuishoren? Nederland is een vrij land, waar iedereen welkom is en waar iedereen mag geloven wat hij of zij zelf wil. Een gelovige Jood is hier net zo welkom als een katholieke Italiaan of een atheïstische Chinees. Maar, suggereer je misschien wel voorzichtig, alle Joden moeten toch terug naar Israël? Is het antisemitisme hier in Nederland en ook in de rest van de wereld daar geen middel toe? Wij geloven in een God Die het kwade ten goede kan keren. Hij werkt vaak langs wonderlijke wegen. Maar dat is geen vrijbrief voor ons om zoveel mogelijk kwaad te veroorzaken, in de hoop dat de Heere dat goed zal maken. Laten we in plaats daarvan het goede zoeken en doen.
De opmars van antisemitisme in Nederland moet worden gestopt. Daarvoor hebben we verschillende redenen gegeven. We noemden dat antisemitisme voor onvrede zorgt, dat antisemitisme discriminatie is en dat Israël als Gods oogappel niet zo lastiggevallen mag worden.
Hopelijk vind jij dit ook en draag je samen met ons de liefde voor het Joodse volk uit.
De auteurs zijn 5-vwo scholieren aan de Pieter Zandt in Kampen.