Naast lekker willen tieners ook graag goedkoop en makkelijk voedsel. Het FSIN bevroeg hierover meer dan 1.000 middelbare scholieren.
De meeste scholieren smeren nog wel heel trouw elke ochtend hun boterhammen voor de lunch. Toch kopen ze ook regelmatig wat van hun eigen geld. Ter aanvulling of ter vervanging. Ruim 46% koopt minstens één keer per week een lunch in de supermarkt.
Dat het lekker, goedkoop en makkelijk moet zijn, betekent niet dat tieners geen gezonde keuzes maken. Meisjes kopen meerdere keren per week, vaker dan jongens, een flesje water. Ook kiezen ze vaker voor een stuk fruit als tussendoortje. Hoewel jongens soms ook voor water kiezen, staan ze toch vaker met een sportdrank voor de kassa. En fors bovenaan staat fris met prik. 27,3% van hen koopt één of meerdere keren per week fris met prik.
Snacks
Jongens schieten ook méér uit in snacks; maar liefst 30% van de jongens van de middelbare school zegt één of meerdere keren per week warme snacks te kopen, gevolgd door snoep (25,4%) en zoute snacks (20,6%). Meisjes zijn minder uitgesproken. Zij kopen het vaakst snoep (14,2%), zoute snacks (14,2%), warme snacks ‘anders’ (13,4%) en fruit (12,3%).