Dat blijkt uit de vanmorgen gepresenteerde LAKS-monitor van het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS). Ruim 88.000 leerlingen hebben de enquête, die eens in de twee jaar wordt afgenomen, volledig ingevuld.
Ruim een op de vijf leerlingen is niet tevreden over hoe de docenten met ict omgaan, bijvoorbeeld omdat ze niet weten hoe een beamer werkt of hoe ze een YouTube-filmpje moeten starten.
LAKS opende eind vorig jaar het meldpunt ”Help! Mijn docent is digibeet” omdat er veel klachten binnenkwamen over docenten die volgens de scholieren geen idee hadden hoe ze met het internet moesten omgaan. Van de leerlingen is 21 procent ontevreden hoe docenten met ict omgaan, 27 procent is niet blij met de hoeveelheid ict die gebruikt wordt en een kwart van de leerlingen is helemaal niet te spreken over hoe ict op school werkt.
Het LAKS is bezig alle klachten te verzamelen en wil daarna scholen helpen en adviseren om beter om te gaan met ict.