Dit jaar is het namelijk 500 jaar geleden dat Maarten Luther zijn 95 stellingen vastspijkerde aan de deur van de slotkapel in Wittenberg.

Leerlingen uit havo 4 en vwo 3, 4, 5 en 6 zijn er de hele dag druk mee. Ze volgen workshops, ze debatteren en luisteren naar wat hoogleraren over de reformatie te vertellen hebben. In de workshopronde kunnen ze creatief aan de slag, door bijvoorbeeld een protestlied te schrijven of een geloofszegel te maken.

Leren over de Reformatie
“Een leerzame dag”, zo blikt Maaike Wielink uit Kamperveen terug. Hoewel, drie keer anderhalf uur luisteren wel een beetje lang was. “Vooral het eerste gedeelte van de dag was interessant. We kregen uitleg over de belangrijkste pijlers van de Reformatie.”

Hanco Bor (17) uit Lelystad had wat minder last van lang zitten. Ook hij kijkt positief terug op de themadag. “De combinatie van luisteren en zelf bezig zijn maakte dit een leuke dag. Het meest interessante van de dag vond ik de discussie tussen de moslim, de rooms-katholieke en een predikant uit de christelijk-geformeerde kerk. In deze discussie zag je duidelijk verschillen en overeenkomsten tussen de hen.”

Bepalend
Dat de Reformatie bepalend is geweest voor hoe de kerk er nu uit ziet, daar zijn Maaike en Hanco het over eens. “Zonder de Reformatie zou de leer van de kerk nu niet zijn zoals hij is”, vindt Maaike.

Hanco: “Door de Reformatie hebben wij de Bijbel in onze eigen taal gekregen. De reformatie zorgde voor een grote verandering. Een van deze veranderingen was, dat er kritiek werd geleverd op het zalig worden door goede werken. Ik geloof dat je alleen zalig kunt worden door genade. Dat gedachtegoed uit de Reformatie is belangrijk in mijn leven.”

Workshops
De leerlingen konden zich inschrijven voor verschillende workshops. Hanco kiest voor het ontwerpen van een geloofszegel. Tijdens deze workshop, genaamd: ‘ontwerp je eigen geloofszegel en zoek in het stadsarchief naar verboden drukwerk’, kregen de scholieren eerst een kleine rondleiding door het stadsarchief. “Hier lieten ze ons onder andere een aflaat zien. Leuk om te zien hoe die er in het echt hebben uitgezien.” Om het geloofszegel te ontwerpen moesten de leerlingen nadenken over hoe je je eigen geloof in één zegel uitbeeldt, en dit vervolgens gaan uitvoeren.

Maaike volgde de workshop: ‘Reformatie? Leve de vrijheid!’. In deze workshop ging het om de vraag, ben je vrij als je christen bent? “We hebben het gehad over wat Luther zei over vrijheid. Deze workshop heeft mij bewuster gemaakt van het feit dat de Reformatie veel belangrijker is dan wij vaak denken.”