Rat op het menu

Er was maar één methode om aan de hongerdood te ontkomen: rat eten, bij voorkeur gekookt. Dat is dan ook wat 24 zeelieden in handen van Somalische piraten deden. Hun ongewone dieet met wat spaarzaam water hield hen vier jaar lang in leven.
De 26-koppige bemanning van de Naham 3, een vissersschip uit Taiwan, werd in maart 2012 ten zuiden van de Seychellen door piraten gegijzeld.
De piraten lieten de vissers gaan nadat ze volgens eigen zeggen omgerekend 1,3 miljoen euro losgeld hadden ontvangen, zo meldde de BBC maandag. (Bron: ANP)

Eibraak
De politie in het Canadese Vancouver waarschuwt inwoners om deuren en ramen op slot te doen na een bizarre inbraak. Een 35-jarige Canadees verschafte zich toegang tot een woning, trok zijn kleren uit en begon eieren te bakken. Dat berichtte CTV Vancouver vorige week.
Op het moment van de inbraak was een bewoner in een andere kamer televisie aan het kijken. Hij hoorde iemand binnenkomen, maar veronderstelde dat het zijn huisgenoot was.
Toen hij toch besloot een kijkje te gaan nemen, ontdekte hij de naakte vreemdeling. Hij joeg hem het huis uit en belde de politie, die de man even verderop arresteerde. (Bron: ANP)

Haastige spoed...
Hij moet wel haast hebben gehad, de man die vorige week stopsignalen van wegwerkers en een wegafzetting negeerde. Hij besloot toch door te rijden, maar de weg in het Duitse Augsburg was zojuist geasfalteerd en de auto bleef daarom meteen in de hete zwarte teer steken.
Hulpdiensten moesten eraan te pas komen om de bestuurder en zijn auto uit het verse asfalt te bevrijden. Het doorrijden bleek een onfortuinlijke beslissing, want het kost de man alleen al 1000 euro om de schade aan zijn auto te repareren. Daar komen de kosten voor het vernieuwen van het asfalt nog bij. (Bron: ANP/DPA)

Dag trein
Door zijn eigen fout zag een machinist in België eerder dit jaar zijn trein zonder bestuurder wegrijden. De man was uitgestapt om een technisch probleem te verhelpen, maar was volgens onderzoekers vergeten de rem in te schakelen.
De lege passagierstrein reed door het foutje op 18 februari zo’n 12 kilometer zonder bestuurder. Bij het station van Tienen slaagde een andere machinist er uiteindelijk in op de trein te springen en het voertuig te stoppen.
Uit een rapport van het Onder­zoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor (OOIS) bleek gisteren waar het destijds misging: de trein was aanvankelijk tot stilstand gekomen door drukvermindering in de leiding van de automatische rem. (Bron: ANP/Belga)