Je schreef ”De handleiding tot slagen havo/vwo”. Wat voor scholier was jij?
„Het type dat met minimale inspanning wilde overgaan naar het volgende schooljaar. Totdat ik in het examenjaar besloot dat ik cum laude wilde slagen. Ik probeerde te ontdekken hoe ik het beste kon leren.”
Hoe ging die ontdekkingstocht?
„Daar ben ik gaandeweg achtergekomen. De eerste week dat ik schoolexamens had, was een absolute ramp. Voor sommige vakken haalde ik net een voldoende, veel andere vakken waren onvoldoende. Ik kwam erachter dat de manier waarop ik leerde, niet werkte.
Ik kon twee dingen doen. Of nóg harder gaan werken op dezelfde manier, óf iets anders proberen. Ik besloot tot het laatste. Het werkte. De tweede schoolexamenweek had ik cijfers boven de zeven. De derde examenweek haalde ik achten en negens. Toen leek het erop dat cum laude toch mogelijk was.”
Wat deed je anders dan andere leerlingen?
„Veel leerlingen herhalen de leerstof. Samenvattingen maken of herlezen moet je niet doen. Dat kost veel tijd. Wat wel werkt is mijn rigoureuze aanpak. De lesboeken liet ik gesloten. In plaats daarvan pakte ik examens van vorige jaren en testte ik mezelf op het moment dat ik er nog niet klaar voor was. Zo perste ik het uiterste uit mezelf. Vervolgens keek ik mijn eigen opgaven na. Wat er nog miste, schreef ik erbij. Zo bleef het hangen.”
Dat is jouw geheim?
„Ja. Jezelf testen werkt super.”
Werkt deze manier van leren voor alle leerlingen of alleen voor jou?
„Het jaar na mijn examens heb ik met mijn scheikundeleraar een extern bijlesinstituut opgericht. Ik testte op de bijlesleerlingen of mijn methode werkte. Hun cijfers gingen omhoog. Van onvoldoendes naar zevens.”
Zijn jouw tips beter dan die van docenten, bijlesinstituten of Google?
„Of ze beter zijn dan die van bijlesbureaus, durf ik niet te zeggen. Maar als je googelt, krijg je losse flodders als tips. Mijn boek is een goede gids voor iedere leerling die in de knoop zit.”
Je boek richt zich volgens de titel op havo- en vwo-leerlingen. Zijn de tips ook geschikt voor mbo-scholieren?
„Ik heb als vwo-leerling en bijlesleraar weinig ervaring met vmbo’ers.”
Geef je slagingsgarantie aan scholieren die aan de slag gaan met jouw handleiding?
„Alleen als ze de tips goed opvolgen en hard werken. Want mijn boek is geen trucje, je moet nog steeds gewoon goed je best doen.”
Cum laude slagen was het doel. Is dat gelukt?
„Nee. In de oefenexamens haalde ik voor Nederlands rond de zeven. Op het centrale examen een onvoldoende. Het was een extreem lang examen.”
Wat is jouw advies aan de leerlingen die dit jaar mogen zweten en ploeteren voor hun eindexamen? Een banaan eten, zoals vaak wordt gezegd?
„Die banaan is een goed idee. Maar mijn tip is toch: leg je lesboek zo snel mogelijk weg en ga examenopgaven maken.”