Dat blijkt uit het internationale onderzoek Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). In Nederland is het een gezamenlijk project van de Universiteit Utrecht, het Trimbos-instituut en het Sociaal en Cultureel Planbureau.
Schoolwerk
Het percentage middelbare scholieren dat door schoolwerk druk ervaart, is toegenomen van 16 in 2001 naar 35 procent in 2017. Bijna een derde van de leerlingen in het voortgezet onderwijs heeft gedurende de hele dag contact met anderen op sociale media. Bij 7 procent van deze leerlingen is sprake van problematisch gebruik.
De onderzoekers opperen verschillende verklaringen voor de toegenomen druk van schoolwerk. Zo zouden ouders hun kinderen pushen zo goed mogelijk te presteren en is de maatschappij competitiever geworden. Scholen stellen mogelijk ook strengere eisen, al is het curriculum sinds 2006 nauwelijks veranderd. Wel bieden steeds meer scholen tweetalig onderwijs aan. Volgens de onderozkers is er een einde gekomen aan de zesjescultuur. Er zijn strengere diploma-eisen en leerlingen doen meer aan huiswerkbegeleiding.
Alcohol
In voorgaande jaren daalde het alcoholgebruik van de Nederlandse jongeren. Die dalende trend lijkt te zijn gestopt, blijkt uit het rapport. Voor het onderzoek zijn ruim achtduizend jongeren tussen elf en zestien jaar bevraagd.
Volgens het rapport zijn verschillen tussen de groepen jongeren groot. Zo wordt er door vwo-scholieren nauwelijks meer gerookt, terwijl op het vmbo ruim 6 procent van de leerlingen rookt. Ook wordt er op het vmbo vaker gepest en hebben jongeren minder tolerante opvattingen ten aanzien van minderheden. Vooral jongeren met een migratieachtergrond, jongeren uit arme gezinnen en jongeren die niet opgroeien bij beide ouders lopen risico’s om problemen te krijgen.
Gelukkig
Om af te sluiten met iets positiefs: de Nederlandse jongeren behoren ondertussen al wel jaren tot de meest gelukkige jongeren van Europa. Al sinds dit onderzoek in 2001 is gestart staat Nederland in de top 5. Vaak samen met de landen Finland, IJsland, Albanië en Armenië.