In het onderzoeksrapport, waar De Volkskrant over bericht staat dat in Nederlandse klassen het rumoerige chaos is. Slimme leerlingen worden bijna niet uitgedaagd. Minister Bussemaker van Onderwijs denkt dat 'haar' scholieren daarom met motievatiegebrek kampen. “We zouden het ons wel wat makkelijk maken als we het rumoer in de klas toeschreven aan onze volksaard. Maar het voornaamste probleem is dat ons systeem te weinig rekening houdt met verschillen tussen leerlingen.”
Op 59 procent van de middelbare scholen worden zwakke leerlingen wel geholpen, maar zijn er geen programma's voor leerlingen die juist meer kunnen presteren.
Al met al hoeven we niet te treuren over de staat van het onderwijs in Nederland. Relatief veel Nederlanders (44 procent van de 25- tot 34-jarigen) hebben hoger onderwijs genoten. En Nederlandse scholieren zijn bovengemiddeld goed in wiskunde, natuurwetenschappen en taal wanneer je hun prestaties vergelijkt met die van Europese leeftijdsgenoten. Alleen in Azië hebben ze van deze vakken nog meer kaas gegeten.