„Dolgelukkig” is hij. Directievoorzitter Bart Otto van rederij Flinter in Barendrecht is opgelucht dat de opvarenden op ‘zijn’ Flinterstar het ongeval vlakbij het Belgische Zeebrugge hebben overleefd. „De bemanningsleden hebben geen ernstige verwondingen opgelopen”, aldus Otto vanmorgen desgevraagd. Flinter behoort tot de vijf grootste Nederlandse rederijen.

De 130 meter lange Flinterstar, die onder Nederlandse vlag vaart, kwam rond kwart over vier vanmorgen in aanvaring met de 310 meter lange Al Araiq, een tanker met vloeibaar aardgas (LNG) die onder de vlag van de Marshall-eilanden vaart. „Er was sprake van een stevige aanvaring. In ons schip ontstond een gat in de romp. Er is water in het ruim en in de machinekamer gestroomd”,

Rust
Twee bemanningsleden zijn na de aanvaring ter observatie naar het ziekenhuis gebracht. Eén man kon het ziekenhuis weer verlaten, de kapitein –een 50-jarige Nederlander– ligt daar nog. Hij zat onder de uit het vrachtschip gelekte olie en was onderkoeld. „Hij maakt het goed en rust nu uit.” Naast twee Nederlanders waren er aan boord van de Flinterstar ook Filipijnen, Russen en een Kaapverdiaan aan boord, alsook een loods.

De 12 opvarenden van het Nederlandse vrachtschip hebben „absoluuut angstige momenten” doorstaan, zegt Otto. „De mannen raakten te water. De kapitein zou zelfs een halfuur in de zee gelegen hebben. Gelukkig waren de reddingsvaartuigen snel ter plaatse en kon iedereen worden gered. Ze zijn opgevangen in de marinekazerne in het Belgische Zeebrugge.”

Olie
Uit het Nederlandse vrachtschip, dat onder meer een lading staal vervoerde, is olie gelekt. „Bij vertrek vanuit Antwerpen had de Flinterstar 500 ton olie aan boord. Ik weet niet precies hoeveel brandstof er in zee is gelekt.”

Het Nederlandse schip ligt deels onder water. „Zo’n elf meter van de Flinterstar ligt onder water. Het schip ligt stabiel. Van belang is nu dat de olie wordt opgeruimd. We begrijpen zorgen daarover. Ik heb begrepen dat er al opruimvaartuigen in de buurt zijn.”

Otto zegt „geen idee” te hebben hoe de aanvaring op de Noordzee kon plaatsvinden. „Het gebeurde allemaal snel. Ik weet niet eens of er op de Flinterstar groot alarm is geslagen. Mensen op de brug (de hoger gelegen stuurhut) zullen iets in de gaten hebben gehad. De loods op de Flinterstar probeerde contact te leggen met de tanker. Beide schepen hebben nog een uitwijkmanouvre gemaakt. Bemanningsleden beneden op het dek hebben de aanvaring misschien niet zien aankomen. Ik wil absoluut niet speculeren over de toedracht. Wij werken volledig mee met het onderzoek van de autoriteiten.”

Wrakhout
Onder meer verschillende reddingsboten uit Nederland waren afgelopen nacht betrokken bij de reddingsactie na de aanvaring tussen de twee schepen. Zo snelde een reddingsboot van de KNRM in het Zeeuwse Westkapelle naar de plaats van het ongeval. „Onze reddingsboot moest zo’n dertig kilometer afleggen. Toen die er was, waren bemanningsleden al van boord gehaald. De opvarenden op de KNRM-boot zagen veel olie en wrakhout. Onze mensen hebben nog twee drenkelingen overgenomen en later weer afgezet op een ander schip in de buurt”, aldus een zegsman van de KNRM Westkapelle vanmorgen.