Ze heeft dat vanmorgen aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer. Het verbod gaat gelden voor het gebruik van het touchscreen van mobieltjes. Volgens experts levert het bedienen van een touchscreen tijdens het fietsen het meeste risico op.
Dat betekent overigens dat het verbod niet alleen moet gaan gelden voor mobieltjes die in de hand worden gehouden, maar ook voor smartphones in een houder op het stuur, waarmee de gebruiker bijvoorbeeld appt of op Facebook of andere internettoepassingen zit.
Schultz liet in mei weten een verbod op bellen en ander gebruik van mobieltjes op de fiets te gaan onderzoeken.
Een verbod op bellen is echter niet aan de orde, blijkt uit de brief van de minister. Wanneer het verbod op het gebruik van het touchscreen er komt en wat de sancties zullen zijn, is nog niet bekend. De aankondiging door minister Schultz is pas de eerste stap.
Vanmorgen werd ook bekend dat het aantal fietsdoden de laatste tien jaar niet duidelijk is afgenomen. Onder fietsers vallen verhoudingsgewijs veel doden: 185 vorig jaar. Het aantal doden onder bestuurders van scootmobielen en invalidenvoertuigen neemt zelfs toe. Vorig jaar waren het er 41.
In totaal vielen er vorig jaar 621 verkeersdoden. Dat is meer dan in 2013, maar over tien jaar tijd is sprake van een daling met gemiddeld 3,8 procent per jaar.
Het aantal ernstig gewonden in het verkeer stijgt al jaren en kwam vorig jaar uit op 21.300. Sinds in 1993 is begonnen met de registratie was het aantal nog niet zo hoog. Bijna een kwart van de slachtoffers houdt blijvende beperkingen over aan de verwondingen.
Lees woensdag op de Puntuitpagina meer over dit thema.