De Night of Science bestond uit een hoofdlezing door Ben Hobrink, schrijver van Moderne wetenschap in de Bijbel, en verschillende workshoprondes, waarbij iedereen drie verschillende workshops kon volgen.

Marlise Bassa (16) uit 4-vwo was een van de leerlingen die een workshop gaf. “Ik vond het geweldig om te doen”, vertelt ze. Samen met haar vriendinnen Emmelot en Willemieke hield ze een workshop over het Hilberts hotel. (Wiskundige David Hilbert verzon dit hotel om het begrip oneindigheid uit te leggen.) “De workshop ging erg goed. We begonnen met een korte introductie over oneindigheid, hadden een toneelstukje en aan het einde nog een uitleg. Vooral het toneelstukje was heel leuk. We speelden dat ik als reiziger bij het volle hotel aankwam, maar dat ik er toch nog bij kon.”

Möbiusband

Ook Caroline Klijn (16) uit 4-vwo hield een workshop over oneindigheid. Samen met Grissete en Saskia liet ze mensen een Möbiusband maken. Die maak je door een strook papier tot ring te vormen en daarbij het ene uiteinde een halve slag te draaien en zo vast te plakken. Caroline: “We hebben de Möbiusband uitgelegd en de link met oneindigheid gemaakt. Leerlingen konden zelf ontdekken wat de Möbiusband is door een aantal varianten zelf te maken. Leerlingen keken verbaasd naar de uitkomst als ze hun zelfgemaakte band doorknipten. Bij onze uitleg betrokken we de groep erbij door vragen te stellen. Bijvoorbeeld wat het grootste getal is. Het grootste getal bestaat niet en zo legden we oneindigheid uit.”

Voor de mensen die niet zo geïnteresseerd zijn in natuur- en scheikunde bood de workshop van Sanne Bloemert (17) uit 5-vwo uitkomst. Samen met haar vriendin Eline toverde ze een klaslokaal om tot een sfeervolle ruimte. “We gaven een workshop over dromen en slapen en hadden daarom het lokaal donker gemaakt en kerstlichtjes opgehangen. Buiten stonden oude wekkers met daarop de tijden van de workshoprondes.” Sanne en Eline wilden de mensen inzicht geven in droom- en slaappatronen. Ze legden stellingen voor aan de groep. Mensen die het er mee eens waren konden hun kaarsje aandoen, mensen die dachten dat de stelling niet klopte konden hun kaarsje uit laten. Sanne: “De mensen zaten in een grote kring, dus we hadden goed overzicht. En we hoopten natuurlijk tegelijk een gezellige sfeer te creëren.” De twee leerlingen wilden de aanwezigen nog iets extra’s meegeven en sloten daarom af met een quote: ‘Dromen mag, maar vergeet niet dat er mensen zijn die dromen van wat jij al hebt’.

Experimenten in Auschwitz

Voor Annelyn Maasland (15) uit 5-vwo was het juist niet de bedoeling om er een sfeervolle workshop van te maken. Samen met Clarien koos ze namelijk het thema ‘Auschwitz en de wetenschap’ voor haar workshop. “Het ging vooral over de experimenten die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Auschwitz zijn uitgevoerd”, vertelt Annelyn. “Mensen die naar onze workshop kwamen, wisten dus waarschijnlijk al dat het geen spetterend verhaal zou worden in verband met het thema.” Annelyn wilde met haar workshop mensen stilzetten bij de gruwelijke dingen die er gebeurd zijn in de Tweede Wereldoorlog en dan met name de experimenten in Auschwitz. “We vertelden absoluut geen leuk verhaal, maar we denken wel dat het mensen aan het denken heeft gezet over wat er in de geschiedenis is gebeurd, waar ook ons land bij betrokken was.”