De verleiding om tijdens een college iets anders te gaan doen, is dus groot met een laptop voor je. Het apparaat natuurlijk ook handig zijn, bijvoorbeeld als je tijdens een college aan opdrachten moet werken. Maar, de laptop zorgt voor meer verleiding dan het ouderwetse pen en papier.

Uit onderzoek blijkt ook dat studenten de leerstof minder goed opnemen als ze aantekeningen maken op de laptop, in vergelijking tot meeschrijven op papier. Paul Kirscher, hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit zegt daarover: "De huidige generatie studenten kan zo snel typen dat ze wat gezegd wordt bijna letterlijk overschrijven. Maar zo gaat informatie het ene oor in en weer tien vingers uit. Je hersenen verwerken het niet."

Hoe dat komt? Als je schrijft maak je een zogenaamd 'motorisch geheugenspoor'. Je hersenen kunnen dan uitgebreider verwerken wat je hebt opgeschreven, dan wanneer je typt. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat leerlingen die op papier aantekeningen maken soms tot wel één en een kwart punt hoger scoren.

Er is nog geen universeel beleid wat betreft het laptopgebruik in de collegezaal. Er zijn docenten die hun studenten verbieden met een laptop de collegezaal binnen te komen. Andere docenten wijzen leerlingen op hun eigen verantwoordelijkheid. Ze mogen hun laptop gebruiken voor wat ze maar willen, uiteindelijk moeten zij het tentamen maken. Zónder laptop.