Zie verderop de opnames van de cd-presentatie.


In juli was het zover. Bijna twee jaar na het concours maakte Laurens samen met STH Records de opnames voor de cd. „Het voelde als een goed moment: mijn studie in Amsterdam was achter de rug (zie ”Hoe ging het met Laurens?”). Een cd-opname is dan een mooie markering van een nieuwe periode. En ik heb ruim de tijd gehad om muziekstukken uit te kiezen.”

Het maken van een cd kent enorm veel uitdagende aspecten, vertelt Laurens. „De keuze voor het programma natuurlijk; vervolgens het instuderen ervan. Dat vraagt enorm veel zelfreflectie en zelfkritiek.”

"Het instuderen vraagt enorm veel zelfreflectie en zelfkritiek"

Waarom dat zo nodig is? Dat komt door het verschil tussen een concert en een cd-opname, legt Laurens uit. „Bij een live­concert telt het moment: de muziek vertelt een verhaal en vervliegt. Bij concerten speel ik graag op een spontane manier, waarbij ik nog op het moment zelf allerlei keuzes maak wat betreft de timing en de versieringen die ik speel. De muziek van Bach laat daarvoor behoorlijk wat vrijheid.”

Bij een opname heb je die vrijheid niet. „Dat verhaal is dan definitief en steeds opnieuw te beluisteren en te beoordelen: iets wat eigenlijk tegen de natuur van de muziek ingaat. Ieder detail speelt een rol. Dan moet je wel zeker van je zaak zijn.”

Wondere wereld

Laurens maakte ook kennis met de wondere wereld van de opnametechniek, waarbij het onder meer gaat over microfoonplaatsing. „De mensen van STH Records hebben in hun zoektocht naar de perfecte klank alles uit de kast gehaald. Er kwam heel wat bij kijken: microfoons die zeer nauwkeurig werden opgesteld, een wirwar aan kabels en een mobiele controlekamer in een bus.”

"De mensen van STH Records hebben in hun zoektocht naar de perfecte klank alles uit de kast gehaald"

De opnames vond Laurens behoorlijk slopend. „Een cd-opname dwingt je in extreme mate zo goed mogelijk te presteren. Het waren twee dagen van opperste concentratie: dat is natuurlijk moeilijk vol te houden. Gelukkig maakten de prachtige, inspirerende muziek van Bach en de mensen van STH het tot een leuke ervaring.”

Na de opnamedagen volgden nog meer stappen: het uitzoeken van de audio, het monteren, het schrijven van een cd-boekje en de presentatie van de cd. „Dat was een mooi concert in een volle Amstelkerk in Amsterdam. De organisatie had ik helemaal in eigen hand en vormde een goede en leerzame ervaring. Al met al was het een heel mooi proces.”

Perfectie

De cd staat vol met stukken van Johann Sebastian Bach. „De muziek van Bach heeft mij altijd enorm geraakt en geboeid. Het werk van deze man kan een godswonder genoemd worden. Hoe is het mogelijk dat iemand honderden stukken schrijft, allemaal in evenwicht en van een extreme perfectie? Zijn muziek, met de rijke meerstemmigheid, overstijgt zelfs de perfectie doordat ze bijzondere en grootse emoties uitdrukt. Gevoelens die niet individueel zijn, maar universeel lijken doordat je boven jezelf uit stijgt.”

Hoe hij tot de keuze voor de stukken op de cd kwam? Laurens legt uit dat er van veel muziek al opnames bestaan. „Ik ben gelukkig niet de enige Bachfan! Toch zijn er stukken die je zelden hoort: werk dat hij in zijn jeugd schreef of muziekstukken die door hun vorm, zoals transcripties van Bach zelf, vaak buiten de boot vallen. Hiermee heb ik een mooi programma samen kunnen stellen.”

"Hoe is het mogelijk dat iemand honderden stukken schrijft, allemaal in evenwicht en van een extreme perfectie?"

Een voorbeeld van zo’n transcriptie is de sonate in D, BWV 964. Bach schreef deze eigenlijk voor viool, maar bewerkte hem later voor klavier. „Het is mijn favoriete stuk op de cd. Het andante is prachtig sereen en verstild. Ik word daar erg gelukkig van.”

Een bekend werk dat ook op de cd staat –„als tegenhanger”–, is de zesde partita. „Het is een groots stuk dat ik ook op mijn piano-examen speelde. Ik ben er al jaren van onder de indruk, omdat het een grote dramatische kracht heeft.”

Beangstigend

Laurens vindt het een geweldige luxe om zichzelf te kunnen presenteren met een eigen cd. „Een cd-opname is voor musici een belangrijke stap: je waagt het om jezelf te ‘vereeuwigen’ en je daarmee te presenteren. Dat is enorm waardevol; een voorrecht om zo’n leerzaam en kostbaar proces te winnen.”

Tegelijkertijd is een cd definitief en dat heeft „iets beangstigends”, vertelt Laurens. „Wat vind ik er over een paar jaar van? Ben ik er dan nog gelukkig mee?”

Tegelijkertijd is een cd definitief en dat heeft "iets beangstigends"

Laurens’ debuutalbum is als prijs-cd al verschillende keren te horen geweest op Radio 4. „Het heeft mooie publiciteit ge­genereerd. Het is heel leuk om te merken dat veel mensen de muziek van de cd oppikken.”

Dat Puntuit het gevoel heeft dat Laurens’ cd ook een beetje van de redactie is, vindt de jonge musicus terecht. „Zeer zeker, zonder jullie was de cd er niet geweest!”

Waar hij over tien jaar staat? „Ik ben blij dat ik veel mag doen: een interessante en uitdagende studie in Berlijn en mooie optredens met piano-, orgel- en kamermuziek. Ik wil hiermee doorgaan en steeds het hoogste niveau nastreven: de mooiste muziek op de mooiste plekken. En wie weet ooit nog een cd? Misschien met orgelmuziek?”


Opnames van cd-presentatie

[youtube]

Klik hier voor de complete playlist.


Hoe ging het met Laurens?

Laurens de Man (24) uit Utrecht won in 2015 het Puntuitconcours Klassieke Muziek in zijn categorie met –het kan niet missen– een stuk van Bach. De jury loofde zijn inzending destijds. „Hij toont de veelzijdigheid van Bachs muziek aan door deze overtuigend op een vleugel te vertolken. Laurens is een voortreffelijke speler (...). Zijn spel boeit van begin tot einde. Een geweldige muzikale prestatie.”

Na zijn winst besloot Laurens ruim de tijd te nemen om van de cd-opname die hij won iets moois te maken. „Ik was nog volop bezig met mijn studie aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ik het gevoel had dagelijks te leren. In 2016 en 2017 vonden mijn masterexamens orgel en piano plaats; dat vergde veel aandacht en was lastig te combineren met een cd-opname.”

Nu volgt hij twee jaar lang lessen aan de Berlijnse Universität der Künste bij organist/pianist Leo van Doeselaar. In maart 2016 viel Laurens weer in de prijzen. Bij het Internationaler Klavierwettbewerb Johann Sebastian Bach in het Duitse Würzburg. En afgelopen augustus won hij de International Martini Organ Competition in Groningen.

De jury in 2015: Zijn spel boeit van begin tot einde.


Korting op cd speciaal voor Puntuit

STH Records blikt terug op de cd-opname, die „één groot feest” was. „Laurens is een fenomenale speler.” STH Records geeft Puntuitlezers een korting van 2,50 euro op de cd ”A Bach recital” van Laurens de Man. Als je op sthrecords.nl bij het plaatsen van de bestelling de actiecode Bachrecital2017 invoert, wordt er 2,50 euro van het aankoopbedrag afgetrokken. Deze code is geldig tot en met 31 januari 2018.


 

Wil jij regelmatig het beste van jongerensite Puntuit (voor jongeren van 12 tot en met 25 jaar) op je smartphone ontvangen? Dat kan nu ook door je aan te melden bij de redactie via WhatsApp. Puntuit voegt je dan toe aan een lijst, waarna je af en toe een link naar een artikel –eentje die je gelezen/gezien moet hebben– krijgt toegestuurd.